Jak vydělávat blogem zobrazováním reklam (třeba AdSense)
📝Obsah
Zpeněžení přes zobrazování reklam
Weby nabízí obsah zdarma pro čtenáře, ale musí i nějak vydělávat peníze. Jedním z naprosto nejklasičtějších způsobů zpeněžení blogů jsou umístění zobrazované reklamy (display ads) a affiliate marketing. Jestli jste někdy navštívili v zásadě libovolný magazínový web nebo blog, tak jste se se zobrazovanou reklamou setkali.
Podíváme se, jak vše funguje, jak reklamu na svůj web nasadit a začít blogem vydělávat. Stejně tak se podíváme na nevýhody tohoto způsobu monetizace, protože prostě nic není dokonalé.
Jak funguje zobrazování reklam
Princip je v podstatě snadný. Zaregistrujeme se do reklamního programu nebo reklamní sítě (rozdíl je zjednodušeně řečeno pouze v tom, že reklamní program typu zobrazuje reklamy pouze z jednoho zdroje, zatímco reklamní sítě nabízí i konkurenci mezi reklamními programy. Princip zobrazení reklamy a tedy zpeněžení je ale pro potřeby tohoto článku stejný). Nejznámějším a nejpoužívanějším reklamním programem je AdSense od společnosti Google, který se stal v tomto ohledu takovým zlatým standardem. Pokud umístíme kód AdSense na náš web, nabídneme tak reklamní prostor, na kterém se mohou zobrazovat reklamy.
Prodejce, majitel webu nebo služby (sjednoceně inzerenti) si u Googlu zaplatí reklamu přes další službu Google Ads, dříve Google AdWords (tedy AdSense je služba pro zpeněžování našeho blogu nabízením reklamního prostoru, Google Ads je naopak způsob, jak si reklamu zaplatit a přivést tak návštěvnost a potenciální čtenáře/zákazníky). Tyto zaplacené reklamy se poté zobrazují právě na reklamním prostoru, který jsme na našem webu vyhradili.
Tyto reklamy mohou mít různou podobu, od textů, obrázků přes videa nebo vyskakovací okna. O to, jaká přesně se zobrazuje reklama, se pak stará AdSense, který vybírá podle zaměření webu, velikosti reklamního prostoru, ceně za proklik, ale i dostupných informací o čtenáři, jaká přesně reklama se komu zobrazí. My můžeme ovlivnit třeba to, aby reklamy nevedly na konkurenci nebo na nějaké tematicky zaměřené stránky, které na webu prostě nechceme zobrazovat ani v podobě reklamy. V zásadě každý čtenář tak uvidí jinou reklamu na jiné produkty. Zisk pro nás pak přichází ve chvíli, kdy čtenář na reklamu klikne, takže je i motivace reklamního programu, aby šlo o reklamu relevantní, která čtenáře zaujme.
Zmiňuji zde AdSense, ale princip je stejný u dalších reklamních programů nebo sítí, jen názvy jsou jiné.
Jak na web nasadit reklamu
Technická stránka nasazení reklamy je obvykle ten nejmenší problém. Postup přidání je pouze takový, že na správná místa na web doplníme kousky dodaného kódu, o vše ostatní se postarají reklamní sítě, které reklamu zobrazují. Z tohoto hlediska je potřeba jen vyřešit, aby se kód opravdu zobrazoval tam, kde se zobrazovat má.
Největší problém bývá se do nějakého tohoto reklamního programu vůbec dostat. Vždy totiž musíme dodržet poměrně přísné kvalitativní podmínky, a to jak z hlediska technických parametrů webu, tak třeba uživatelské přívětivosti, originality a obecně kvality obsahu.
Ne každé téma blogu je totiž pro zobrazování reklam vhodné, a zvlášť témata jako hazard, alkohol nebo tvrdší substance, cokoliv nelegálního nebo jakýkoliv obsah pro 18+ v zásadě automaticky znamenají, že na blogu AdSense (a ani jiné, kromě velmi specializovaných reklamních sítí) prostě mít nemůžete. Programové zásady AdSense najdete tady, a v principu platí, že to samé, jen možná s různou dávkou přísnosti, budou vyžadovat všechny kvalitní reklamní sítě a programy.
Dostat se do těchto programů nemusí být tak snadné, i když píšete zcela nezávadný obsah. Článků musíte mít dostatek (typicky půjde o vyšší desítky napsaných normostran), musí jít o hodnotný a originální obsah (tedy ne čistě přepsané nebo zkopírované texty) a řada reklamních sítí má také požadavky na minimální měsíční návštěvnost (třeba AdSense naštěstí ne) a spousty dalších podmínek.
V tomto ohledu extrémně doporučuji PEČLIVĚ pročíst podmínky a požadavky toho, co je potřeba pro daný program splnit a dodržovat, a to nejen z hlediska registrace webu do programu, ale také samotných zásad pro zobrazování reklamy, který nesmí čtenáře mást, vést k neplatným proklikům a tak dále. Je toho dost a podrobněji se v tomto rozepíšu přímo ve článku, který se přesněji zaměřuje právě na Google AdSense, který sám používám a jsem s ním velmi spokojený.
Kolik si jde zobrazováním reklam vydělat
Často se můžete dočíst, že profit ze zobrazování reklam je spíše doplňkový způsob, jak z blogů vydělávat peníze, a že hlavní tahoun profitu je affiliate marketing. U některých témat blogů je to určitě pravda, ale s ním slovíčkem „doplňkový“ obecně prostě nesouhlasím. Zobrazováním reklam si jde vydělávat opravdu velmi pěkně i bez podpory affiliate marketingu, ale vždy záleží na tématu daného blogu/článku
I když jsem obecně rozhodně v menšině, kdybych si měl vybrat, budu raději blogy zpeněžovat přes zobrazování reklam. Dnes je zobrazování reklam nejdůležitější příjem z blogů, které mám. Používám affiliate, kde to dává smysl a dříve byl pro mě affil důležitější, ale dnes to už pro mě neplatí.
Limit toho, kolik si zobrazováním reklam můžete vydělat, v zásadě neexistuje. Vše záleží na to, jakou máte návštěvnost webu a jak dobře/špatně reklamy umisťujete. Výdělek na každého čtenáře se samozřejmě mění z mnoha různých důvodů, ale díky reklamám si můžete přilepšit pár stovek korun nebo pár set tisíc korun měsíčně, nebo třeba i daleko víc, pokud budete opravdu dobří. Tohle platí i pro affiliate nebo přímý prodej přes e-shop, ale mně prostě více vyhovuje právě reklama.
Pozor, některá témata blogů jsou pro affiliate tak lukrativní, že rozhodně nechcete zobrazovat ještě další reklamy. Ublížili byste sami sobě. Na druhou stranu pokud máte blog s affil odkazy, ale nefunguje to zrovna dobře, můžete zkusit nasadit i zobrazované reklamy. Třeba si díky tomu vyděláte mnohem více a zaměření blogu přesměrujete z propagace na informační a zajímavé články.
Nevýhody zobrazování reklam
Vše má svá pro a proti. Začneme tou špatnou zprávou, ať článek zakončíme trochu pozitivně a skončíme hlavně s výhodami.
Web kvůli tomu nevypadá moc dobře
Asi největší problém vidím v tom, že se prostě snižuje uživatelská přívětivost webu. Záleží, kolik reklamy a kde ji zobrazujeme, ale vždy to vzhledu webu ublíží. V tomhle má affiliate typicky výhodu, protože odkazy můžeme snadněji uzpůsobit a máme větší volnost v tom, jak tento typ reklamy vypadá.
U zobrazování reklam toho moc neuděláme a typicky řešíme jen rozměry a typ reklam (text, obrázek atp.), ale prostě vždy je to spíše ošklivé a rušivé. To je cena, kterou čtenáři obvykle platí za to, že je obsah zdarma.
Reklama se snadno blokuje
Desítky procent uživatelů používá doplňky prohlížečů pro blokování reklamy. Ty jsou opravdu velmi dobré v blokování právě zobrazované reklamy. Tito čtenáři tedy nepřinesou žádný zisk, protože nemají, na jakou reklamu kliknout, což je zdroj našeho zisku.
Affiliate oproti tomu funguje dobře i s blokovači reklam, protože často jde o klasické odkazy v textu nebo obrázky, které blokovače nerozeznají od standardního obsahu webu, a tedy je ani neblokují.
Horší výdělek za každého čtenáře
Na každého čtenáře webu přes zobrazení reklam typicky vyděláte méně, než v případě affiliate. Není to pravidlo vytesané do kamene, ale úspěšný propagační článek typicky vydělá na každého čtenáře více.
Na dobrý výdělek přes zobrazování reklam je tedy potřeba zpravidla o dost vyšší návštěvnost. Abychom si blogem přes zobrazené reklamy vydělali pěkné peníze, zpravidla potřebujeme alespoň tisíce zobrazení webu denně, spíše ale půjdeme ještě o řád návštěvnosti výše. Affiliate marketing má větší potenciál vydělávat i při řádově nižší návštěvnosti.
Riskujeme vyřazení z reklamních programů/sítí
Tohle platí pro všechny programy a sítě, ale zvlášť AdSense je v tomto poměrně známý (přestože se mi osobně vyřazení webu ještě nestalo, ťuk ťuk).
Je potřeba opravdu pečlivě znát a dodržovat pravidla programů a sítí. Dostat ban znamená okamžitou ztrátu zisků z tohoto monetizačního kanálu.
Pokud nic neporušíte vyloženě zásadně a na celém webu, obvykle budete na problém upozorněni a dostanete čas, abyste vše napravili. Není dobré na to ale spoléhat a snažit se pravidla si vykládat po svém, a doufat, že se nic nestane. Raději v dodržování doporučuji větší přísnost, než pak zaplakat, že jsme přišli nejen o zisk v daném měsíci, ale potencionálně jsme si zablokovali i pravidelný přísun peněz.
Ban třeba od Googlu může zabolet nejenom kvůli AdSense samotnému, ale zavřou se dveře i dalším kvalitním sítím, které přijímají jen ty weby, které již schválil Google.
Nelze zobrazovat na sociálních sítích nebo v e-mailech
Můžete propagovat své články a vodit návštěvnost, ale vkládání reklam do e-mailů je u prakticky všech kvalitních reklamních programů a sítí zakázáno. Některé to povolují, ale neplatí tak dobře. Reklama nejde vložit ani na stránky sociálních sítí.
V tomto má affiliate marketing výhodu, protože obojí obecně můžete dělat, pokud to nezakazují podmínky jednotlivých programů.
Složitější začátek
Affiliate odkazy můžete na web nasadit v první minutě spuštění webu. Odkazy obvykle dostanete bez nějaké zásadní kontroly kvality webu a obecně lze říci, že prodejům nevadí, že propagujete na úplně novém webu, na kterém téměř není obsah.
U zobrazovaných reklam je začátek VÝRAZNĚ náročnější a je potřeba splnit řadu kvalitativních podmínek, než je možné zobrazit první reklamu. Cesta k první vydělané koruně přes zobrazované reklamy je relativně trnitá a na blogu je potřeba prostě zapracovat, napsat docela dost článků a splnit podmínky, které daná program nebo síť vyžadují.
Výhody zobrazování reklam
A teď výhody, které minimálně pro mě převažují nad nevýhodami
Psát můžeme na jakékoliv téma (dokud neporušujeme podmínky)
Na zpeněžení přes affiliate typicky potřebujeme velmi úzce zaměřené články, které mají prodávat. U zobrazování reklam si můžeme psát v zásadě co chceme, dokud to povolují podmínky daných reklamních programů.
Sice tak potřebujeme k zisku vyšší návštěvnost, ale zároveň tuto návštěvnost snadněji přivedeme, protože máme mnohem širší záběr toho, o čem můžeme psát. Obsah může být zábavný, informativní, hledaný, a přitom můžeme vydělávat, aniž bychom propagovali jakýkoliv produkt, jako tomu tak bývá právě u affiliate marketingu.
Zjednodušeně řečeno platí, že pokud napíšeme článek, na který chodí lidé, vydělává tento článek na autopilota. Při velkém množství článků nemusí každý článek vydělávat randál, ale celkový zisk je pak opravdu moc pěkný. Korunka ke korunce jak se říká.
Vyhledávat nová témata je prostě o MNOHO jednodušší a nejsme v zásadě ničím omezeni, kromě tedy tematických podmínek dané reklamní sítě. Pokud přijdeme na šťavnaté klíčové slovo s nízkou konkurencí a vysokou hledaností, nemusíme přemýšlet, jestli můžeme také něco propagovat. Prostě tento článek ihned napíšeme a víme, že pokud to uděláme dobře a umístíme se ve vyhledávačích vysoko, vyděláme peníze.
Vyděláme si víc, než by se zdálo
Některé affiliate programy mohou vydělávat opravdu hodně, i jiných to vypadá, že mají potenciál, ale zase taková sláva to s nimi není. Zde je potřeba testovat a zkoušet, co funguje lépe. Pokud máte článek, na který chodí lidé, klikají na affil odkazy, ale pak si nic u prodejce nekoupí, a tedy nemáte žádný zisk ani vy, zkuste nasadit klasickou zobrazovanou reklamu.
Uvidíte, že dost možná tento způsob ve výsledku začne vydělávat i násobně lépe. Nemusíte nutně affil odstraňovat, zvlášť pokud jsou pro čtenáře odkazy užitečné a není reklamy na stránce příliš.
Neřešíme konverze na webu prodejce
Affiliate marketing typicky funguje na principu Pay Per Sale, tedy prodejce zaplatí blogerovi až ve chvíli, kdy se z potencionálního zákazníka stane skutečný zákazník, který něco koupil. Na jednu stranu je tu potenciál pro vyšší zisk, ale také to, že k prodeji prostě nedojde, a tedy i nula peněz pro nás.
Tohle u zobrazované reklamy neřešíme. Inzerent si zaplatil za reklamu a zaplatí za každý proklik zákazníka. Jestli k prodeji dojde, nebo ne, není naše starost. Pokud člověk klikne na našem na zobrazovanou reklamu, dostáváme zaplaceno a konverze nebo úspěšnost prodeje ať si řeší prodejce.
Snazší testování a umístění
Umístění reklamy a testováním jsem strávil moře času, než jsem zjistil, jak a kde reklama nejlépe funguje na mých webech. Neznamená to, že někdy něco neotestuji nebo nevyzkouším, ale obecně vzato tímto trávím relativně málo času. Jakmile jsem přišel na to, co funguje opravdu dobře, už vše jede víceméně na autopilota.
Nemusím se tak soustředit na optimální umístění reklamy v každém jednom článku, ale řeším hlavně tvorbu nového kvalitního obsahu.
U testování úspěšnosti monetizace přes affiliate se stráví hodně času u jednotlivých článků, kdy každé umístění toho nebo onoho reklamního prvku fungovalo co nejlépe. Jedna výzva k akci může mít zásadní vliv na to, jestli je článek z finančního hlediska úspěch, nebo debakl. Někdy je to zábava, ale stráví se tím dost času a je to nikdy nekončící práce a stále vracení se a další a další testování. Obecně prostě raději píšu, než trávím čas testováním.
Celkové shrnutí
Zobrazování reklam podle mě na většině blogů nemusí být jen lehký přivýdělek, ale může se stát hlavním zdrojem příjmů, i když zrovna nepropagujeme žádný produkt. Nabízí skvělou možnost zpeněžení článků informativních, zajímavých nebo vtipných.
Výhody jsou hlavně ve volnosti psaní obsahu, nevýhody leží v tom, že weby s reklamou prostě nevypadají moc dobře a dostat se do reklamních programů nebo sítí trvá i pár měsíců, protože je potřeba splňovat přísnější podmínky kvality webu, a to jak z hlediska technického, designového, tak obsahového. Dostat svůj první web do AdSense je pro mnohé blogery jakýsi zlom v tom, že v tu chvíli vědí, že jejich web dosáhl velmi dobré kvality a že stojí v tomto směru pokračovat.
Za mě je tento způsob monetizace super a i přes výhody affiliate marketingu mám raději právě zobrazované reklamy. Zpravidla se ale vyplatí využívat oba tyto modely, pokud téma webu a článků samotných jen trochu dovolí.