Jak na úspěšný web

Google AdSense – návod a jak vydělat peníze

Jestli máte blog a chcete s ním vydělávat peníze, velmi pravděpodobně budete nějakým způsobem propagovat produkty a služby reklam. Já se teď zaměřím právě na zobrazování reklam a program Google AdSense, který se stal zlatým standardem pro zpeněžení blogů i magazínových webů.

Není to samozřejmě jediná možnost, ale v zásadě není žádný důvod AdSense minimálně nevyzkoušet, nezjistit, jak funguje právě na vašem webu, a pak nezkoušet třeba alternativy nebo doplňkové programy.

Dnes je AdSense největším reklamním programem na světě a ročně vyplatí majitelům webů více jak 10 miliard dolarů. Po celém světě najdete bezmála 40 milionů webů s reklamou od AdSense, v ČR je pak přes 30 tisíc webů.

Jak funguje Google AdSense

Princip je v zásadě velmi jednoduchý. Zaregistrujete se do programu AdSense, což je zdarma, necháte si schválit web/y, na kterých chcete reklamu zobrazovat (o tom níže), a pokud je web přijat, umístíte na něj kousek kódu, který vám dodá přímo Google. Pokud je vše v pořádku, začnou se na vašem webu zobrazovat reklamy.

Reklamní bloky můžete umisťovat napevno, kam chcete nebo nechat Google, aby o ideálním umístění rozhodl sám, případně pak kombinovat oba tyto způsoby.

Samotné reklamy pak nabízí Google čtenářům podle řady faktorů, které typicky souvisejí s tématem vašeho webu nebo stránky, na které se čtenář nachází, ale i na základě informací, které Google o čtenáři ví, kdy bude nabízet takové reklamy, na které čtenář spíše klikne.

Za co dostaneme u AdSense zaplaceno

Ve chvíli, kdy čtenář na reklamu opravdu klikne (jde tedy o reklamy CPC – Cost Per Click), my dostaneme zaplaceno provizi podle toho, kolik inzerent za tento proklik nabídl peněz. Naším úkolem je tedy zajistit co možná nejvíce kliků na tyto reklamy, čímž zpeněžíme návštěvnost našeho webu.

AdSense někdy zpeněžuje i za samotné zobrazení reklamy, aniž by na ni někdo klikl, ale jde typicky o velmi malé procento zisků – jde o nabídku CPM – Cost Per Mile (kdy Mile je 1 000).

Na CPM lze weby také částečně optimalizovat tak, že čtenář pro zobrazení nějakého obsahu prokliká mnoho stránek webu – typickým příkladem jsou galerie s fotkami na různých news webech nebo bulváru. Rozklikneme galerii, a při projíždění fotek má každá vlastní URL s novou reklamou. Tímto se typicky míří právě na zisky právě z CPM.

Výhoda AdSense je v tom, že nás po prokliku uživatele nijak nezajímá, jestli ve skutečnosti proběhl prodej nebo cokoliv jiného, jako bychom to řešili u affiliate programů. Nevýhoda je pak ta, že pokud opravdu prodej proběhne, my dostaneme za tento proklik méně peněz, než bychom typicky dostali z provize.

POZOR: Možná vás napadlo, že byste mohli na vlastní reklamu klikat vy nebo třeba vaši kamarádi. Stejně tak nesmíte čtenářům říkat, aby na reklamu klikali z jakéhokoliv důvodu (třeba že by šlo o podporu vašeho webu). Tohle všechno Googlem samozřejmě zakázáno, a má k dispozici řadu pokročilých nástrojů a technik, jak tyto podvodné prokliky odhalovat a z programu vás klidně natrvalo vyřadit, pokud by zjistil závažnější porušení podmínek.

Kolik si jde s AdSense vydělat?

Tady se velmi složitě odpovídá přesně. Google AdSense nabízí svůj kalkulátor výdělku, ale i ten berte VELMI zhruba a spíše orientačně. Naše provize z reklam je 68 %, zbytek si bere Google za provoz služby. Níže budu počítat pouze s naším čistým výdělkem pro nás.

Cena za proklik reklamy se velmi liší podle toho, o jakou reklamu jde. A o jakou reklamu jde, záleží mimo jiné na tom, jaké je téma vašeho webu. Obecně inzerenti nejvíce platí v oblastech typu právo, finance, online vzdělávání nebo technika. Pokud máte web nebo články mířící na klíčová slova z těchto oborů na toto téma, budou se pravděpodobněji objevovat i reklamy právě v tomto oboru, a za každý proklik dostanete dobře zaplaceno.

Na druhou stranu je u zobrazované reklamy maximálně důležitá návštěvnost webu. Zatímco u affiliate propagace může i relativně málo čtenářů ve výsledku vyprodukovat velmi solidní zisk, u zobrazované reklamy platí prakticky jednoznačně, že je potřeba návštěvnost poměrně vysoká, minimálně v řádu jednotek tisíc denně, aby byl zisk solidní.

Vše je tedy kombinace ceny za klik, potencionální návštěvnosti, a konverzního poměru. Že máte web o zákonech, kde jsou drahé prokliky, je super, ale bohužel pokud na tento web nikdo nepřijde, tak je to relativně k ničemu.

Příklad

Abych ale také uvedl nějaká předpokládaná čísla, která jsou realistická. Typická se cena za klik na reklamu na českém trhu pohybuje v řádu jednotek až nižších desítek korun. V praxi když budete počítat s průměrem 5 Kč za klik, tak to nebude vyloženě daleko od pravdy.

Podstatné je také procento konverze, tedy kolik lidí ve skutečnosti na nějakou reklamu klikne. Zde je asi největší prostor pro optimalizaci, tedy samotné umístění reklamy, velikost reklamních prvků, ale také prohlédnutých stránek u každého uživatele. Pokud máte web takový, že si lidé rádi přečtou více článků, pravděpodobně se i zobrazí nějaká reklama, která čtenáře zaujme a ve skutečnosti klikne.

Typicky se zisk uvádí v eCPM (effective cost per mile impressions) tedy zisk za 1 000 zobrazení. Google tohle pojmenovává RPM, ale jde o úplně to samé. Jde o dobrou metriku pro vydavatele, která bere v potaz, že uživatelé navštíví třeba i více stránek, a také dobře sesumíruje zisk ze všech reklamních bloků na každé stránce.

Obecně můžeme čekat proklikovost mezi 1 až 3 procenty. U opravdu velmi dobře optimalizovaných webů a reklamních bloků může jít i o více.

Vzhledem ke smluvím podmínkám AdSense nesmím sdělovat přesná čísla, která generují moje weby, ale obecně jsou to čísla, která se dozvíte při běžném vygooglení, a myslím, že jsou celkem realistická pro většinu webů.

Pokud tedy budeme počítat, že se a 2 procenta kliknou na reklamu, z čehož dostanete 5 Kč/proklik. Ve výsledku je to 20 kliků * 5 Kč = 100 Kč na 1 000 zobrazení stránek vašeho webu.

Když si pogooglíte zkušenosti s AdSense, tak se zhruba kolem té stokoruny většina blogů pohybuje. Abyste se tedy s těmito čísly dostali na zisk 10 000 Kč měsíčně čistě z AdSense, měl by váš web překonat 3 000 zobrazení stránek denně, což není úplně málo.

Znovu ale pozor, neberte tato čísla jako něco vytesaného do kamene. Jde o velmi hrubý odhad toho, co se dá očekávat, ale téma webu, optimalizace umístění reklam a spousta dalších věcí mohou znamenat, že budou čísla ve výsledku dost jiná.

Nejlepší způsob, jak zjistit, kolik si s AdSense vyděláte, je to prostě vyzkoušet a experimentovat, co funguje, a co ne.

Výhody Google AdSense

  • Jde o největší reklamní platformu – Pokud si někdo platí reklamu, pravděpodobně to bude mimo jiné u Googlu. To znamená, že je zde velká konkurence mezi inzerenty, kdy se samozřejmě nakonec zobrazují ty nejlepší a neziskovější reklamy na webech vydavatelů (tedy nás, blogerů).
  • Spousta reklamních formátů – Reklamy mohou mít formu banneru, textu, vyskakovacího panelu, videa a mnoha dalších. To vše v různých tvarech a velikostech. Sami si vyberete, které formáty vám nejvíce vyhovují a které se nejvíce hodí na váš web.
  • Snadné nasazení a automatické reklamy – Nasadit reklamu AdSense je opravdu snadné. Google nabízí i možnost automatických reklam, které se umisťují po celém webu tak, jak Google uzná za vhodné. To v praxi znamená, že i když nevíte vůbec nic o optimalizaci, můžete prostě nasadit kousek kódu, zapnout automatické reklamy, a o umístění i formáty se postará Google. Samozřejmě to není ideální a je lepší si s nastavením pohrát, ale i toto je možnost, kterou můžete využít, a s optimalizací formátů a umístění si pohrát později.
  • Responzivní reklamy – Reklamní bloky můžete nastavit jako responzivní, což znamená, že se budou správně zobrazovat na libovolně velké obrazovce. Reklamy budou vypadat dobře na mobilu i velkém monitoru.
  • Transparentnost – Google AdSense funguje vlastně jako prostředník mezi inzerenty a vydavateli. Vše je velmi názorně a přehledně vidět přímo přehledech AdSense, ale také Google Analytics. Google velmi dbá na to, aby šlo o zcela důvěryhodnou službu, takže velmi přísně hlídá, že jsou pravidla dodržována, což zajišťuje, že i inzerenti rádi zaplatí za reklamu, která se dostane k reálným lidem, které zajímá.
  • Dostanete zaplaceno včas a bez dohadů – Platit vás bude přímo Google. Nemusíte tedy moc přemýšlet, jestli platba dorazí nebo jakkoliv urgovat, jako se může stávat typicky u affiliate programů. Pokud jsou prokliky na reklamy zcela legitimní a neporušujete programové zásady, dostanete zaplaceno každý měsíc jako hodinky. Za 3 roky fungování AdSense se mi přesně 0x stalo, že by se platba opozdila nebo jsem musel cokoliv řešit.

Jak začít s AdSense

Začít s AdSense může být extrémně snadné a během pár dnů můžete na blogu zobrazovat reklamy. Může jít ale také o zdlouhavější proces. Velmi snadný postup je:

  1. Zaregistrujete se do programu AdSense – potřeba je mít u Googlu účet a nemít žádný jiný účet AdSense. Pokud nějaký účet AdSense máte, je potřeba ho nejdříve zrušit. Samozřejmě také nesmíte být z AdSense vyřazeni kvůli porušení programových zásad.
  2. V rámci registrace je potřeba uvést vaše osobní údaje, jako jméno, adresa nebo telefonní číslo – adresa bude ověřována dopisem s kódem, ale reklamy můžete zobrazovat i než tento kód přijde poštou
  3. Přidáte weby, na kterých chcete zobrazovat reklamy
  4. Na webech přidáte kousek kódu na těch stránkách, kde se má reklama zobrazovat (u WordPressových webů existuje řada pluginů, které tohle snadno řeší)
  5. Počkáte na schválení webu Googlem – typicky trvá schválení/odmítnutí 1 až 2 dny
  6. Pokud je web odmítnut, typicky se dozvíte obecné informace, proč se tak stalo, a web můžete po opravení nedostatků znovu do AdSense zkusit zaslat
  7. Po schválení se začnou zobrazovat reklamy a vy můžete umisťovat reklamní bloky a hrát si s nastavením a reklamními formáty a/nebo povolit automatickou reklamu

Ověření adresy zasláním PINu

Při registraci si Google chce ověřit, že adresa, kterou jste zadali, je správná. To udělá tak, že zašle dopis se 6místným PIN kódem, který je potřeba zadat v AdSense administraci. Pokud kód nepřijde během 3 až 4 týdnů, je možné si o kód znovu požádat. PIN by měl být vždy identický, takže když si třeba pořádáte o 2. PIN, ale mezitím přijde ten 1., tak bude fungovat.

Pokud PIN kód nepřijde 3x, je možné registraci dokončit na této stránce Googlu. Bude se po vás nakonec chtít ofocení občanky, kde je vidět adresa. Tenhle krok s ofocením lze provést až když PIN opravdu 3x nepřijde.

Osobně mi PIN třeba nikdy nepřišel. Musel jsem si ale dávat pozor, abych registraci dokončil v termínu, který je tuším 4 měsíce od založení účtu. Ověření po ofocení občanky pak bylo v zásadě okamžité.

I když ještě nedošel PIN, můžete normálně reklamu zobrazovat, jen nelze vybrat zisky. Po ověření PINu nebo ofocení občanky můžete vybrat peníze.

Potřeba je splnit podmínky kvality

Poměrně zásadní krok, na kterém většina webů pohoří, je splnit podmínky kvality vašeho webu včetně množství a originality obsahu. Před schválením se totiž někdo z Googlu na váš web opravdu podívá a zkontroluje, že je web v pořádku z hlediska designu ale i obsahu, máte uvedené podmínky použití a kontaktní a že prostě vypadá web jako místo, kde se čtenáři opravdu něco dozvědí.

Zákonné podmínky a daně z AdSense

Tomuto tématu věnuji tento článek, kde je vše popsané podrobněji. Doporučuji si ho přečíst ještě před jakýmkoliv nasazením AdSense reklamy, protože abyste mohli vydělávat z AdSense, je potřeba si minimálně zařídit živnostenské oprávnění a stát se identifikovanou osobou, což sebou nese nějaké zákonné povinnosti (které jsou naštěstí velmi snadno splnitelné).

Důležité je také, jaký obsah na vašem webu nabízíte. Váš obsah by měl být:

  • Originální ve smyslu, že jste ho napsali sami
  • Kvalitní, pravdivý a užitečný
  • Family friendly
  • V podporovaném jazyce (což v zásadě platí pro všechny alespoň trochu známější jazyky včetně samozřejmě češtiny)

Klasicky zakázané je nabízet reklamy na stránkách:

  • s obsahem, který není váš (tedy jste třeba odněkud zkopírovali článek) – samozřejmě je v pořádku, když jde o citaci nebo kratší úryvek, ale hlavní obsah stránky musí být originální
  • s čímkoliv klamavým, lživým, hanlivým, zkreslujícím atp.
  • s obsahem, který je nelegální nebo podněcuje k nelegálnímu chování
  • s obsahem pouze pro dospělé – do téhle škatulky asi umíte zařadit spoustu témat
  • s roboticky/automatizovaně vytvořeným obsahem, který není manuálně opraven, aby byl dobře čitelný
  • bez obsahu – jde zejména o prázdné a nehotové stránky, stránky s podmínkami použití, ale také chybové 404

Obecně je také zakázané:

  • Vybízení ke kliknutí na reklamu – ať už tak, že sdělíte, že by vám klik pomohl, nebo i výměnou třeba za nějakou službu.
  • Umisťovat reklamy tak, aby na ně čtenáři klikali omylem – reklamy nemají být umístěny kolem obsahu, na který se často kliká. Pozor, specificky jde třeba o rozbalovací menu v hlavičce stránky.
  • Označovat reklamy tak, že by bylo možné si je splést s běžným obsahem webu – například je umístit do tabulky, která je nadepsaná něčím typu DOPORUČUJEME, což by mohlo vypadat tak, že jde o běžné odkazy na další obsah webu, přestože jde prostě o reklamní blok.
  • Nepřirozeně na reklamu upozorňovat – může jít o různé šipky, nadpisy, blikající prvky, ale i takzvanou sticky reklamu, která se drží na stejném místě i když čtenář scrolluje stránkou.
  • Mít na stránce více reklamy než obsahu – Zde je to asi jasné, stránky by prostě měly mít dost obsahu ve formě textu, obrázků, videí a tak podobně. Stránky, kde je v zásadě jen reklama, zásady porušují, a neměli byste na nich reklamy zobrazovat.
  • Cokoliv, co se vám zdá, že je nepřirozené nebo manipulativní umístění nebo označení reklamy, je pravděpodobně zakázané a zdaleka bych se pokusům obejít Google vyhnul.

Obecně pokud píšete o věcech, které byste neměli ukazovat dětem nebo jsou jakkoliv nelegální nebo minimálně v šedé zóně, je dost možné, že Google na těchto stránkách nebude chtít reklamy zobrazovat, případně rovnou zamítne web do programu AdSense. Podmínky kvality obsahu najdete přímo v podmínkách AdSense.

Podmínky a zásady AdSense je potřeba dodržovat ne jen před schválením, ale po celou dobu, takže to, že váš web Google schválí, neznamená, že nemůžete dostat ban někdy později.

Neznamená to nutně, že nesmíte na webu mít jednotlivé stránky, které teoreticky zásady AdSense porušují, ale měli byste umět z těchto stránek odstranit reklamní kódy. To se mimochodem hodí, i když je váš web zcela nevinný – Google občas vyhodnotí, že je nějaká stránka nevhodná třeba jen kvůli jednomu explicitnímu slovu, a začne trochu nadávat, že byste měli obsah upravit nebo kódy odstranit. Ideální je upravit článek, ale když to nejde, je fajn se moct kódů zbavit na každé jednotlivé stránce.

Kolik obsahu na webu potřebuji a jak má být web starý?

Zde jsem nenašel žádné přesné číslo, kolik článků a obsahu na webu mít, než je do AdSense web přijat, a ani Google toto číslo nikde přesně nespecifikuje. Ze zkušenosti jde o nízké desítky článků, typicky mezi 20 a 30 články.

Pozor, jde ale o kvalitní obsah, tedy ne jen poloprázdné stránky, na kterých nic není. Jako článek bych bral alespoň 1,5 až 2 normostrany textu plus adekvátní doplňky typu obrázky tabulky atp.

Snaha by tedy měla být hlavně vytvářet takový obsah, který čtenáři ocení, než bouchat hromady článků, jen abyste se dostali do AdSense.

Často se také dočtete, že by web měl před schválením již nějakou dobu existovat, a jako standardní doba se uvádí 3 měsíce. Nic takového ale v podmínkách AdSense není. Pokud na blog píšete a máte dostatek originálního obsahu, neměl by být s přijetím jakýkoliv problém i s novějším webem. Otázka je, jakou má v tuto chvíli web reálně návštěvnost, takže se možná vyplatí počkat i tak, ale jestli na web lidé chodí, není důvod to s AdSense nezkusit.

Obecně tedy pokud již blog nějaký čas máte, píšete články a nebrouzdáte do šedých vod zákona, mělo by být přijetí do AdSense bezproblémové a rychlé. Naopak weby s pochybným neoriginálním obsahem, který je pro lidi naprosto k ničemu, se do AdSense spíše nedostane.

Je možné použít vedle AdSense i další reklamní programy nebo affiliate?

Ano, ničemu to nevadí, dokud neporušujete nějaké další podmínky, například poměr reklamy a obsahu. Kombinace více reklamních programů je zcela ok, a někdy se to hodí pro zobrazení nějakého formátu reklamy, který AdSense zakazuje (typicky sticky reklama).

Stejně tak je úplně v pořádku kromě AdSense využívat affiliate programů. Kombinace affiliate a zobrazované reklamy je naprosto typický způsob zpeněžování webu. Dokud je obsah kvalitní, tak nijak nevadí, že web zpeněžujete i jiným způsobem, než AdSense. Je spíše na vás, jaký způsob je nejlepší a který přinese největší zisky. Některé weby se vyloženě hodí pro zobrazovanou reklamu, jiné zase těží čistě z affiliate. Většina pak může profitovat z obojího.

Celkový dojem z AdSense

Osobně mám zobrazování reklamy jako způsob monetizace hodně rád a super je, že můžu psát v zásadě, o čem chci a že i informativní články, které nic neprodávají, mohou díky AdSense vydělávat takříkajíc na autopilota.

Existují lepší programy než AdSense? Asi ano a určitě u různých velmi specializovaných niche. Některé programy také propagují různé lepší učení a umístění reklam, některé nabízejí lepší konkurenci inzerentů a tak dál a tak dál. Budou některé fungovat lépe? Jistě, ale AdSense je pořád skvělý odrazový můstek a standard, kterým naprosto doporučuji začít.

Osobně jsem některé další programy vyzkoušel, ale nakonec vždy AdSense vyšel nejlépe, i přes všechna lákadla a principiálně velmi zajímavé technologie konkurence.

Další programy budu pravděpodobně dále zkoušet a testovat, ale za mě je AdSense (zatím) vítěz, který funguje velmi dobře, dostanu zaplaceno včas, a nepříjemnosti typu vyplňování Souhrnného hlášení byste museli stejně řešit i s dalšími netuzemskými reklamními sítěmi a programy.

Podobné články

Back to top button