Návrh a analýza klíčových slov zdarma s bezplatnými nástroji
📝Obsah
Co je návrh klíčových slov a k čemu je to dobré
Když tvoříme obsah, pravděpodobně chceme, aby ho někdo četl, tedy aby ho někdo odněkud rozklikl. Jedním z typických zdrojů návštěvnosti jsou vyhledávače, tedy někdo něco vyhledá, dostane stránku s výsledky vyhledávání, a něco si rozklikne, ideálně náš článek. Abysme byli co nejvýše ve výsledcích vyhledávání, musíme řešit spoustu věcí, kterými se zabývá SEO.
Je ale potřeba také vytvářet obsah na taková témata, která se skutečně hledají. Když napíšeme článek na téma „růžovoučká berušička“, tak velmi pravděpodobně vyskočíme na prvním místě ve výsledcích vyhledávání ve všech vyhledávačích, pokud přesně tohle někdo vyhledá, ale stejně na tenhle epesní článek nikdo nepřijde, protože tohle slovní spojení nikdo nehledá.
Tomuhle slovnímu spojení, které někdo hledá v nějakém vyhledávači, říkáme „klíčové slovo“, anglicky Keyword (KW). Kdyby šlo o delší frázi, tak té se říká také „long-tail“, ale principiálně jde o to samé.
Správný výběr a analýza KW jsou klíčem k návštěvnosti z vyhledávačů
Aby tedy někdo vůbec přišel na náš článek z vyhledávačů, je potřeba vědět, co lidé hledají, abychom mohli podle toho napsat nějaký obsah. Psát články nebo obecně vytvářet obsah na nehledaná témata nemá moc smysl, když nám jde o návštěvnost z vyhledávačů (ale to neznamená, že bychom je psát neměli, protože vyhledávače nejsou jediný zdroj návštěvnosti, hlavně pak když si vybudujeme databázi e-mailů nebo solidně navštěvovanou stránku na nějaké sociální síti, kam pak můžeme nové články sdílet).
Tato klíčová slova bychom měli být schopni hledat systematicky, tedy ne jen tak nějak hádat, co se asi hledá, ale opravdu vědět, jaká témata mají potenciál. Naštěstí existuje řada nástrojů, které nám seznam klíčových slov a jejich návrhy přímo vypíšou, takže tvorba článků je daleko efektivnější.
Ve zkratce si klíčová slova můžeme představit jako takový seznam vyhledávaných frází, na která bychom se rádi umisťovali ve výsledcích vyhledávání. Kolem těchto frází pak vytváříme obsah, aby se nám to pokud možno podařilo.
Nebudu tady úplně řešit, jak přesně klíčová slova analyzovat, což si nechám na nějaký jiný článek, ale ukážu velmi efektivní a bezplatné nástroje, které se hodí hlavně ve chvíli, kdy s blogováním začínáte, a nechcete tedy investovat do něčeho placeného, ale rozhodně nejsou k zahození ani pro zkušené blogery.
Návrh klíčových slov přímo od vyhledávačů
Samotné vyhledávače mají zájem o to, aby existoval relevantní obsah na témata, která lidé hledají. Mohou pak nabízet relevantní obsah, díky čemuž jsou všichni spokojeni. Proto samy vyhledávače nabízí nástroje pro bezplatný návrh klíčových slov. Nás budou zajímat hlavně 2 největší vyhledávače u nás, tedy Seznam.cz a Google.
V obou případech jde o nástroje, které jsou určeny pro cílení reklamy, ale protože nám říkají, jak moc lidé hledají to nebo ono klíčové slovo, tak je můžeme v pohodě využít pro psaní článků.
Návrh klíčových slov od Seznam.cz
Seznam.cz nabízí opravdu pěkně zpracovaný nástroj pro návrh klíčových slov. Potřeba je jen mít jen jakýkoliv účet u Seznamu. Jestli ho nemáme, snadno založíme.
Samotný nástroj najdeme na sklik.cz, kde se vytváří reklamní kampaně. Žádnou kampaň vytvářet nemusíme, nástroje jsou ale zdarma.
Návrh klíčových slov najdete pod tímto odkazem. Přihlásíme se účtem u Seznamu, a v horní části klikneme na „Nástroje“ a Návrh Klíčových slov.
Samotný nástroj pak vypadá takto:
Když napíšete nějaké klíčové slovo, rovnou vám vyjede seznam i delších frází a průměrná měsíční hledanost za poslední rok.
Super je i graf, kde je vidět, jak se hledanost mění v čase. Občas takto můžeme krásně najít nějaké nové slovo, které se začalo hledat velmi nedávno, a tedy je i slušná šance, že na toto téma mžeme přesně zacílit obsah a že vyskočíme vysoko.
Osobně mám nástroj od Seznamu hodně rád a určitě ho doporučuji používat. Zahraniční nástroje tenhle vyhledávač v potaz typicky neberou, ale u nás je stále velmi relevantní a zhruba 20 až 25 % vyhledávacích dotazů stále jde v České republice přes Seznam. To je návštěvnost, na kterou se rozhodně neplive a rozhodně má smysl při tvorbě článků i na Seznam myslet, a neřešit jen Google.
Plánovač klíčových slov / Keyword planner od Googlu
Velmi podobný, ale podle mě o dost horší a méně přesný nástroj nabízí i Google se svým Plánovačem klíčových slov. Je méně přesný proto, že ukazuje jen řádovou hledanost, tedy že se něco hledá třeba ve stovkách měsíčně, ale přesné číslo ve verzi zdarma není.
Podobně také nevidíme měsíční posuny hledanosti, což je škoda, protože prostě nenajdeme tak snadno, že se nějaké klíčové slovo objevilo.
Zprovoznění Plánovače klíčových slov je také o trošku větší vose…potíž. Potřeba je mít nějaký účet u Googlu. Jestli nemáte, založte si ho. Jedna varianta je pak si v Google Ads, což je zase služba pro tvorbu reklamních kampaní u Googlu, jednu kampaň založit, zvolit platbu bankovním převodem, a pak tuto kampaň zrušit. Je to ale trochu více klikání a nastavování. Naštěstí existuje i způsob, jak se ke službě dostat bez vytváření kampaní
Nastavení Plánovače klíčových slov v Google Ads bez založení kampaně
- Klikněte na tento odkaz a dostanete se do Google Ads
- Přihlaste se účtem Google nebo zvolte účet už přihlášený
- Klikněte na tlačítko Teď ne – Nastavení účtu Google můžete kdykoliv změnit
- Klikněte na Nový účet Google Ads
- Teď přichází důležitý krok. Klikněte ve spodní části na „Přepnout do režimu pro experty“
- Vyberte „Vytvořit účet bez kampaně“
- Potvrďte údaje – nemusíte řešit a jen odklikněte Odeslat
- Máte hotovo a jen klikněte na „Prozkoumat účet“
- Dostanete se na stránku Google Ads. Klikněte v pravé horní části na „Nástroje a nastavení“ a poté „Plánovač klíčových slov“
- Tuto stránku si doporučuji uložit do záložek prohlížeče, ať se k ní nemusíte proklikávat.
- V Plánovači klíčových slov vyberete „Objevte nová klíčová slova“
- Napište typicky téma článku a objeví se návrhy nových klíčových slov. Často uvidíte i tematicky podobná slova
Pozor, Google seskupuje počet vyhledávání velmi podobných klíčových slov. U nich pak uvádí stejná čísla. Typicky se to děje například u slov s nebo bez diakritiky, ale není to nutně pravidlo, ciz třeba tady příklad „mořské akvárium“ a „morske akvarium“, které mají jiný řád hledanosti, přestože jde zjevně o to samé.
To, jak se hledanost nějakého klíčového slova hýbe s časem, jde zjistit díky Google Trends, kde zase pro změnu není vidět hledanost. Google Trends se mohou hodit hlavně ve chvíli, kdy řešíte témata, která se právě objevila, ale osobně je úplně nevyužívám, když by mělo jít o evergreenová témata, která se hledají dlouhodobě.
Našeptávače
Velmi zajímavý zdroj klíčových slov, hlavně pak long-tailů, jsou našeptávače. Ty fungují celkem snadno. Když něco píšete do vyhledávače, tak vám začnou nabíhat různé návrhy, na které můžete rovnou kliknout. Našeptávají vám, co byste asi tak mohli hledat, abyste to nemuseli dopisovat.
Využít můžete samotných vyhledávačů, kdy prostě začněte psát dané klíčové slovo, a uvidíte, co vám našeptávač vyplivne. Je docela slušná šance, že na tato klíčová slova z našeptávačů lidé klikají.
SEMOR
Velmi zajímavý je také český nástroj SEMOR. Ten kontroluje výsledky z našeptávačů z Googlu, Seznamu i YouTube. Napíšete klíčové slovo a dostanete seznam z našeptávačů daných vyhledávačů. Někdy tato klíčová slova najdete pomocí tradičnějších nástrojů, které vypisuji výše, ale někdy můžete tímto způsobem narazit na opravdu zlatý důl.