Jak na úspěšný web

Tipy pro nejlepší strukturu URL pro SEO i čtenáře

Výběr struktury URL nepodceňte

Když zakládáte nový web, ať jde o blog, e-shop nebo cokoliv jiného, jednou z naprosto prvních věcí, kterou je potřeba si dobře rozmyslet, je struktura URL. Tu bychom si měli jednou zvolit a pokud možno s ní již nikdy nehýbat. Jakékoliv velké chyby mohou dlouhodobě hodně uškodit nebo přidělat spoustu práce s přesměrováním na správný formát.

Dokud je web úplně nový, tak je toto předělání snazší, ale když už se web objevuje ve výsledcích vyhledávání a chodí na něj lidé, tak je změna struktury URL prostě něco, co bychom si měli opravdu dobře rozmyslet.

Jak vlastně URL vypadá?

Struktura vypadá nějak takto:

URL struktura

Protokol by měl v zásadě vždy být https. Jestli chceme před doménou www nebo ne, je hlavně na nás, a doménu máme vybranou. A teď se podíváme hlavně na to, jak by měla vypadat URL za doménou, tedy nás zajímá hlavně formát cesty ke stránce, tedy co následuje za lomítkem za doménou.

Existuje nějaký nejlepší formát URL?

Kdyby to bylo takto snadné, mohly by všechny weby používat tento jeden formát a bylo by po problému. Naneštěstí neexistuje jeden obecně nejlepší formát, ale je potřeba strukturu URL přizpůsobit našim potřebám a také potencionálním čtenářům. Podívám se na to, jak by URL mohly vypadat a kdy by něco takového dávalo smysl.

URL z hlediska SEO

Google už nějakou dobu klíčová slova v URL jako přímý SEO faktor v zásadě ignoruje a ve výsledcích vyhledávání ani celou URL článku nevidíme, jak potvrzuje John Mueller přímo z Googlu:

Buď vidíme jen samotnou doménu, nebo strukturu drobečkové navigace. Máme tu i další vyhledávače, u kterých nám sice možná klíčová slova nepomohou se přímo umístit výše ve výsledcích vyhledávání, ale jsou mnohem zásadnější.

Třeba Bing nebo Seznam.cz po hledání nějaké fráze zobrazují celou URL a dokonce zvýrazňuje klíčové slovo, které se pojí s naším vyhledáváním. Vypadat to může třeba takto:

Linkbuilding na Seznamu
Foto: Seznam.cz

Při vyhledání „linkbuilding“ se následně toto slovo v URL zvýrazní, což o něco lépe upoutá pozornost oproti webům/článkům, které toto slovo v URL nemají, a čtenáři spíše pochopí, o co ve článku jde, takže častěji kliknou. A pokud se na článek ve výsledcích častěji kliká, tak i vyhledávače to berou tak, že je užitečnější a umístí ho výše.

Rozhodně tak má smysl nad strukturou URL přemýšlet, přestože je to něco, co chceme jednou nastavit, a pak už na to v životě nesáhnout. Ono nastavení bychom si ale měli promyslet a udělat to správně, nebo minimálně ne úplně špatně.

Univerzálně dobré praktiky pro strukturu URL

Některá doporučení lze v zásadě zobecnit a každý web se jimi může řídit. Na tato doporučení se podívám nejdříve.

URL má být krátká a čitelná

Trend je používat spíše kratší URL a vyhazovat ty informace, které nejsou pro čtenáře nijak podstatné. Stejně tak čím kratší URL, tím lepší, hlavně pak protože kratší URL jsou prostě mnohem čitelnější.

Když se někdo podívá na URL, měl by na první dobrou pochopit, co asi tak pod odkazem najde, pokud na něj klikne. Zatímco je otázka, jestli zobrazovat například i kategorie nebo jen název článku, tak některé struktury jsou naprosto strašné.

URL typu example.com/?p=123 je sice krátká, ale nikdo nikdy nepochopí, co pod odkazem najde. Není prostě nijak čitelná a pro čtenáře tedy tato struktura není nijak užitečná. A na čtenáře bychom měli myslet především.

Do URL bychom tedy měli umisťovat slova, podle kterých je jasné, co pod odkazem najdeme. Tato klíčová slova možná nejsou zase tak podstatná pro vyhledávače samotné a nebudeme kvůli nim automaticky vyskakovat výše ve výsledcích vyhledávání, ale pro čtenáře jsou důležitá velmi. Neznamená to, že bychom měli do URL nacpat všechna klíčová slova, která nás napadnou nebo která jsme získali z analýzy klíčových slov, ale z URL by mělo být snadné pochopit, o čem daná stránka je.

URL typu example.com/co-je-seo/ je snadno čitelná a pravděpodobně hned pochopíme, že stránka bude mít co dočinění se SEO a s nějakým vysvětlením, co to je. Tento formát URL bych obecně doporučil hlavně pro blogy.

URL nemusí být zase takto krátká, ale obvyklé je použít samotný název článku nebo alespoň nějakou část.

Používejte jen malá písmena a číslice

URL podporují malá i velká písmena, ale URL typu example.com/Blog a example.com/blog mohou být vyhledávači chápány jako 2 různé stránky, a tedy i duplicita. Všechny URL by měly používat pouze malá písmena a případně číslice, ale vyhněte se velkým písmenům.

Rozdělujte slova pomlčkami

Přestože v URL můžete používat podtržítka, není do dobrá praxe. Nevypadá to dobře a ve chvíli, kdy se někde zobrazí vaše URL, kdy odkazy bývají na webech zvýrazněny podtržením, nebudou podtržítka vidět.

Stejně tak bych se vyhnul nerozdělování slov. Není to k přečtení a pár znaků v podobě pomlček je jen pár znaků navíc.

Informace v URL, u kterých záleží na webu

Tato doporučení se mohou měnit v závislosti na situaci, typicky tedy zaměření webu.

Kategorie v URL

V URL se často mohou vyskytovat i informace o struktuře celého webu, tedy typicky zobrazením kategorií, ve kterých daná stránka je. Formát by vypadal asi jako example.com/kategorie/nazev-stranky

Tohle není nutně dobře ani špatně, jen je otázka, jestli je to potřeba. Kde bych rozhodně tuto strukturu doporučil, je jakýkoliv rozvětvenější e-shop (tedy ne když máte web a prodáváte 10 produktů), kdy čtenář velmi rychle pozná podle URL, v jaké kategorii se nachází a co za produkt to jde.

U blogů bych se tomuto formátu spíše vyhnul a nechal v URL pouze název článku nebo nějakou jeho zkráceninu. Kategorie samotné typicky zase tak moc nepomohou, a název článku by měl být dostatečně výstižný, aby bylo snadno pochopitelné, o čem v něm jde.

Datum vydání aneb Myslete na budoucnost

Některé weby v URL uvádějí v nějakém formátu i datum nebo rok uveřejnění článku. Pokud máte web čistě s novinkami, zprávami a aktualitami, tak je toto něco, co bych klidně doporučil, protože čtenáři lépe poznají, kdy byla zpráva poprvé zveřejněna, což může u podobně zaměřeného webu dost relevantní.

Pokud ale máte web ve formě blogu, kdy je docela slušná šance, že chcete, aby všechny vaše články byly stále aktuální, není uvádění data nebo i pouze roku zveřejnění článku zrovna dobrý nápad. Tady budete často chtít aktualizovat nebo upravit starší články, na které již vedou nějaké odkazy a které se umisťují ve výsledcích vyhledávání, než vytvářet články nové.

Tím, že do URL článku na blogu umístíte v nějakém formátu třeba jen rok zveřejnění, si prokážete medvědí službu. URL ve formátu example.com/2018/nejlepsi-boty-na-behani prostě ukazuje na starší článek. Můžete ho klidně aktualizovat, zlepšovat a cokoliv dalšího, ale už jen URL prostě odrazuje od kliknutí.

Stejně tak nebývá dobrý nápad umisťovat rok do názvu článku typu example.com/nejlepsi-boty-na-behani-2018.

Onen rok na konci bych z URL úplně vynechal, abychom si dali možnost článek aktualizovat v budoucnu, a nevypadalo to v URL podivně nebo jsme museli přesměrovávat na jinou URL. Pozor, rok bych vynechával pouze z URL. V samotném názvu článku/title bych rok rozhodně udržoval a aktualizoval. Je pak v zásadě potřeba mít možnost vytvářet vlastní URL nezávisle na názvu článku, aby toto šlo upravit. Každý slušnější redakční systém typu WordPress toto bez problému zvládá.

Podobně bychom mohli uvažovat s URL typu example.com/top-5-nejlepsich-bot-na-behani

V URL sice není datum vydání, ale ono číslo 5. Pokud jde o článek, který neplánujeme v budoucnu nikdy měnit a jde třeba o součást kampaně, není problém, ale pokud jde o dlouhodobější evergreenový článek, tak by bylo lepší ono číslo vynechat. Někdy bychom mohli článek chtít rozšířit třeba na 10 nejlepších bot na běhání, a URL by pak vlastně ukazovala nepřesné informace.

ID článku

Do URL můžete umisťovat i ID článku, tedy prostě pořadí článku, v jakém je vydáváte. Ze SEO hlediska je to sice zbytečné a jde o informaci navíc, na druhou stranu někdy to může dávat smysl. Pokud máte web, na který ládujete spousty novinek a aktualit o nějakém produktu (typicky se to týká úzce zaměřené affiliate propagace jednoho produktu, kdy třeba opakovaně nabízíte stejnou slevovou akci), může se stát, že některé články budou mít prostě stejný název.

Sice bych obecně doporučil raději aktualizovat články starší, ale vaše obsahová strategie může vypadat jinak. Mít pak ID článku pak docela dává smysl, protože i stejně pojmenované články budou mít vždy jinou URL (samozřejmě by to šlo řešit také nějakým číslováním).

U blogů bych ale byl zastáncem toho ID do URL nevypisovat. Na globu byste neměli mít 2 identicky pojmenované články, a měli byste se spíše vydat cestou aktualizace starších článků o nové informace, než vytvářet identicky pojmenované články, které jsou jen aktuálnější.

Znovu ale platí, že mít nebo nemít ID článku v URL je relativně maličkost. Adresa je pak sice o něco delší, ale nikdy to nebude o moc.

Vynechání stopslov (stop words)

Stopslova (v angličtině stop words) jsou slova, která se používají často, ale nemají vlastně žádnou obsahovou hodnotu. Jde typicky o předložky, spojky a zájmena, tedy o slova typu a, o, u, i, z, do, od, se, ale, nebo, on, ona, ono atp..

Seznam pokračuje a může jít i o slova, která se prostě jen používají hodně často, ale význam nesou, tedy slova jako je, není, má, nemá.

Tato slova jsou používána tak často, že ani vyhledávače z nich nic nevyčtou a k informaci v URL vlastně nic moc nepřidávají. Trend je tak tato stopslova z URL mazat. Obvykle se jedná o pár znaků navíc, takže je otázka, jestli se s tím dělat. Osobně to nedělám, oněch pár znaků navíc mi v URL nevadí. Naopak mi se stopslovy přijdou samotné URL trochu čitelnější. Jestli je budete sami vynechávat, je hlavně na vás, ničemu tím ale neublížíte.

Co když zvolíme špatnou strukturu URL?

Máme zaběhnutý blog, ale uvědomíme si, že struktura URL je špatná a chtěli bychom ji předělat. To se prostě stane, ale jestli to opravdu dělat velmi záleží na tom, jak moc špatná ona struktura je.

URL na webu by měly mít strukturu a být hlavně trvalé. Jak jsem psal na začátku, struktura URL je něco, co bychom měli jednou dobře vybrat, a pak už na to prostě nesahat. Samozřejmě to není pravidlo vytesané do kamene, takže k nějakým zásahům dojít může.

Tyto zásahy bych si ale vyhradil pouze na situace, kdy je struktura opravdu VELMI špatná a naprosto se nehodí a vypadá to prostě hnusně. V tomhle případě by holt k nějakému zásahu dojít mělo a strukturu předělat do dobrého stavu. Stejně tak můžete měnit redakční systém, a do nového z nějakého důvodu nejde nasadit vaše stávající struktura. Holt je potřeba to pořešit, vymyslet strukturu novou.

Klíčové je pak správně přesměrovat 1:1 na nové URL, aby váš linkbuilding a pozice ve vyhledávačích utrpěly co možná nejméně. Pokud úplně nevíte, jak správně přesměrovávat, doporučil bych SEO specialistu, který si s tímto typicky poradí velmi dobře a nezahnojí .htaccess stovkami řádků.

Některé chyby ale nejsou nijak zásadní. Jde třeba o věci typu:

  • máte v URL ID článku, které tam mít nechcete
  • máte v URL název kategorie, ale už se vám to nelíbí

Tohle téměř určitě nebude dostatečně dobrý důvod měnit strukturu URL na zaběhnutém blogu, který už vyskakuje ve vyhledávačích a má reálnou návštěvnost.

Také mám web, na kterém se mi struktura URL nelíbí (a kombinuje dokonce obě zmíněné chyby), a nejraději bych to změnil, ale web se umisťuje ve výsledcích vyhledávání opravdu dobře a tyto změny v URL by byly podle mě nesmyslné riziko, které nechci podstupovat, i když mě zvolená struktura docela s***.

SEO benefity by to možná nějaké malinké mělo, ale URL prostě není zase tak extrémně zásadní faktor, abych riskoval, že se něco podělá a že o pozice kvůli tomuhle nepřijdu.

TL:DR

Struktura URL není zásadní faktor pro vyhledávače, ale pro čtenáře rozhodně. Na ně bychom měli myslet především. Neexistuje jedna nejsprávnější a nejlepší struktura URL, a podle potřeb webu se formát může samozřejmě měnit, ale jako vlastně u čehokoliv by to mělo dávat smysl podle toho, o čem web je a jaký obsah na něm lidé najdou.

Pár pravidel pro SEO-friendly/User-friendly URL:

  • Jsou trvalé trvalé trvalé
  • Krátké a úderné
  • Čitelné
  • Obsahují klíčová slova, podle kterých jde poznat, co na stránce je

Naopak se vyhněte:

  • Extrémně dlouhým URL
  • Informacím a parametrům bez hodnoty

Pokud strukturu URL opravdu ale opravdu musíte změnit:

  • Opravdu si to rozmyslete 3x – kosmetické důvody nejsou na 99% dostatečně pádné na změnu struktury URL
  • Perfektně pořešte přesměrování ze starých stránek na nové (ideálně si najměte SEO specialistu, který tohle vyřeší)

Podobné články

Back to top button