Linkbuilding pro začátečníky a jak získávat zpětné odkazy
📝Obsah
Co je linkbuilding
Linkbuilding, někdy také budování zpětných odkazů nebo tvorba odkazového portfolia, je jedním ze tří hlavních odvětví SEO, a to spolu s obsahovou strategií a technickou částí webu.
Linkbuilding je proces získávání hypertextových odkazů z jiných webových stránek na ty vaše. Hypertextový odkaz (obvykle nazývaný jen odkaz) je způsob, jakým uživatelé procházejí internetové stránky. Je málokdy nějakou stránku webu reálně vypisujeme do adresního řádku prohlížeče, a když už, tak zadáváme samotnou doménu, a nevypisujeme jednotlivé stránky. Naprostou většinu webových stránek navštívíme přes nějaký odkaz.
Vyhledávače využívají odkazů také. Díky odkazům mohou najít stránky, které dříve neznaly a lépe chápou strukturu celého webu a které jednotlivé stránky jsou důležité. V rámci SEO hraje budování zpětných odkazů důležitou roli při zvyšování organické návštěvnosti. Pokud je web zvládnutý z technického, obsahového i linkbuildingového hlediska, může dosáhnout výborné kvalitní a vysoké návštěvnosti z vyhledávačů.
Teorie je taková, že pokud na nějaký web odkazují jiné weby, pravděpodobně má tento web co nabídnout, ať jde o kvalitní služby, zboží nebo informativní obsah. Představit bychom si to mohli jako doporučení od přátel. Ti by nám nedoporučili třeba restauraci, kde jim nechutnalo, ale velmi rádi by nám dali vědět, kde si pochutnali. Odkazy fungují vlastně stejně a jsou takové doporučení.
Obecně ale také platí, že linkbuilding je čím důležitější, čím blíže jsou si kvalitativně 2 webové stránky. Podobně kvalitní obsah i technický stav webu znamenají, že rozhodující bude počet a kvalita odkazů. Naopak web s extrémně kvalitním obsahem obvykle porazí web s kvalitním linkbuildingem, ale s mizerným obsahem. Proto se i já soustředím hlavně na tvorbu kvalitního obsahu, a linkbuilding je pro mě spíše doplňkovou činností.
Jak by se měly získávat odkazy z cizích webů
Technik k získání odkazu je mnoho, a o tom vlastně linkbuilding celý je. Splněným snem každého majitele webu je, když se o linkbuilding nemusí starat, protože lidé rádi na jeho web odkazují úplně sami díky kvalitnímu obsahu.
Je to naprosto ideální stav, který ale vyžaduje obrovské úsilí, skvěle vypadající web a VELMI kvalitní obsah. Tento způsob získávání odkazů je vlastně ten nejpřirozenější a takto získané odkazy jsou obecně nejcennější.
Jak vypadá odkaz
Abychom pochopili význam budování odkazů, je důležité nejprve porozumět základům toho, jak odkaz vzniká, jak vyhledávače odkazy vnímají a co z nich mohou interpretovat. Pokud bychom se podívali do zdrojového kódu stránky a našli nějaký odkaz něco takového (plus spoustu dalších parametrů, které si popíšeme jindy, ale zcela základní formát odkazu vypadá pouze takto):
- Modrá je značka odkazu: Na začátku a na konci je odkaz ohraničen značkou <a>, která značí hypertextový odkaz. Internetové prohlížeče a vyhledávače tak poznají, že v rámci této značky se bude odkazovat na jinou stránku.
- Zelená je odkaz: „href“ znamená „hyperlink referral“ a v uvozovkách najdeme URL adresu, na kterou odkaz směřuje. Nemusí se vždy jednat o webovou stránku, může to být adresa obrázku nebo souboru ke stažení. V některých případech může odkaz směřovat na část nějaké stránky.
- Červená je text odkazu: Jedná se o část, kterou čtenáři na webu vidí a na kterou mohou kliknout. Nemusí jít nutně o text, jako v tomto případě. Mezi značky <a> lze místo textu umístit i obrázek nebo tlačítko, nebo v zásadě jakýkoliv jiný prvek. Pokud má odkaz textovou formu, tak bývá zvykem ho nějakým způsobem naformátovat, aby bylo poznat, že jde o odkaz. Typické bývá podtržení nebo odlišná barva od zbytku textu, případně i změny těchto formátování při přejetí myši. Internetové prohlížeče také automaticky mění tvar ukazatele myši, takže čtenáři ihned poznají, že míří myší na odkaz.
Co odkazy znamenají pro vyhledávače
Vyhledávače používají odkazy hned k několika věcem:
- K objevování nových webových stránek, které pak mohou použít ve výsledcích vyhledávání
- Vyhledávače lépe chápou strukturu webů a lépe se zorientují v tom, o čem daný web je nebo jaké se na něm nacházejí kategorie
- Odkazy pomáhají vyhledávačům rozlišovat kvalitní stránky od nekvalitních
Jakmile vyhledávače prohledají stránky na webu, mohou z nich získat obsah a přidat jej do svých indexů a nabízet ve výsledcích vyhledávání po vyhledání různých klíčových slov. Při výběru kvality webů a jednotlivých stránek na nich vyhledávače hledí také na počet odkazů z externích webových stránek, a dnes také více než kdy jindy na kvalitu těchto externích webů a odkazů.
Obecně platí, že čím více kvalitních webových stránek na vás odkazuje, tím větší je pravděpodobnost, že se ve výsledcích vyhledávání dobře umístíte, ALE je potřeba, aby tyto odkazy byly kvalitní, relevantní a hodnotné pro čtenáře.
Pokud odkaz nedává smysl a nemá pro čtenáře význam, ani vyhledávače jim nebudou přikládat velkou váhu nebo je budou úplně ignorovat. Pokud budete na svůj blog o programování získávat odkazy z webů o akvaristice, tak je jasné, že témata spolu nesouvisí a odkazy nevnikly přirozeně. Hodnota odkazu pro čtenáře potažmo pro vyhledávače je nulová, a tento odkaz, přestože třeba z jinak velmi kvalitního webu, nemá pro váš blog žádný přínos. Naopak pokud na vás odkáže jiný programátor ze svého blogu, protože nabídnete nějaký zajímavý nástroj, návod, článek nebo cokoliv odkazovatelného v daném oboru, tak jste si vybudovali perfektní odkazy, které jsou i v očích vyhledávačů extrémně hodnotné a vašemu blogu pomohou.
Pozor, odkazy mohou pomoci, ale také uškodit
Odkazy jako faktor hodnocení webů umožnily Googlu dominovat na trhu vyhledávačů od konce 90. let. Odkazy a jejich přínos se tehdy měřily vlastně jednoduše – čím více odkazů mířilo na nějaký web, tím byl tento web hodnotnější. Díky tomu, že šlo o hodnotící faktor, který dával a stále dává smysl, dokázal Google nabízet daleko přesnější výsledky vyhledávání.
SEO specialisté však brzy zjistili, že mohou celkem bezhlavě přidávat odkazy odkudkoliv a registrovat se do katalogů nebo na různé weby, které byly založeny prostě proto, že na nich byly hromady odkazů. Díky linkbuildingu manipulovali s výsledky vyhledávání pro vybraná klíčová slova a do popředí se dostávaly weby, které sice zaostávaly obsahem, ale vedl na ně nesmysl odkazů, takže stejně vyhrávaly.
Google tehdy prostě nedokázal dost dobře rozlišovat mezi kvalitními a nekvalitními odkazy, takže tyto techniky fungovaly. Metoda přihlášení do stovek nebo i tisíců automatizovaných katalogů se stala tak nadužívanou, že Google začal hledat způsoby, jak tyto nekvalitní odkazy odfiltrovat, a weby, které s nezaslouží své umístění vysoko ve výsledcích vyhledávání, začal penalizovat nebo rovnou z výsledků vyhledávání vyřazovat.
Zásadní revoluce přišla v roce 2012 s aktualizací známou pod jménem Google Penguin, ve které se Google silně zaměřil na to, jakým způsobem weby získávají zpětné odkazy. Přihlašování do katalogů nebo využívání podivných technik tak už nebylo jen ztrátou času, ale Google mohl dokonce aktivně zakročit a penalizovat weby, které tyto techniky používaly. Penguin byl první z mnoha aktualizací, a to, jakým způsobem vyhledávače hodnotí odkazy, se zdokonaluje rok co rok, takže DOUFEJME podobný stav už nepřijde, a bude vítězit kvalita stránek nad manipulacemi algoritmů.
Jakou roli hraje linkbuilding v umístění ve výsledcích vyhledávání?
Faktorů, které vyhledávače používají, je obrovské množství. Nikdo pořádně neví, jak moc ten nebo onen faktor hraje roli, a i odborníci na SEO mohou obvykle jen hádat nebo zkoumat hromadná data a srovnání mezi weby, ale proměnných je prostě moc na to, aby byli schopni určit, jakou přesně procentuální roli ten nebo onen faktor hraje. Odkazy ale stále velmi pravděpodobně hrají velkou roli a budou někde v top 3 nejzásadnějších faktorů, spolu s kvalitním obsahem a technickou stránkou webu.
Důraz je pak ovšem stále více kladen na kvalitu odkazů. Jeden hodnotný a kvalitní odkaz přebije stovky katalogových nesmyslů. Pokud byste přeci jen chtěli strávit čas a registrovali se do katalogů nebo dokonce zaplatili za službu, která to udělá za vás, tak by Google mohl dokonce vyhodnotit, že se snažíte o přehnanou optimalizaci a manipulaci vyhledávacích algoritmů, takže váš web dostane za uši. Zjednodušeně řečeno to prostě nedělejte, je daleko větší šance, že svému webu spíše ublížíte, v lepším případě jste „jen“ utratili peníze a ztratili čas. Odkazy budujte přirozeně a díky kvalitnímu obsahu, ne registrací do stovek katalogů nebo jinými pochybnými způsoby.
Vyhledávače se neustále zdokonalují v tom, jak hodnotí kvalitu odkazu. Jestli vám dnes nějaký odkaz pomáhá, přestože by neměl, tak je jen otázkou času, než se vyhledávače chytí, a vy můžete hlavně doufat, že budou tyto nekvalitní odkazy jen ignorovat.
Jak jinak může budování odkazů prospět mému podnikání?
Budování odkazů je přínosné nejen proto, že může přispět ke zlepšení pozic a návštěvnosti z organického vyhledávání, ale má i řadu dalších výhod.
Je také pravda, že odkazy vznikají přirozeně jako výsledek jiných aktivit, u kterých není cíl získávat odkazy. Pokud vytvoříte skvělý obsah, který je opravdu to nejlepší, co lze na internetu najít (alespoň v daném jazyce), tak pravděpodobně získáte odkazy zcela přirozeně, i když to původně nebyl váš hlavní cíl.
Proto je podle mě třeba o linkbuildingu přemýšlet nikoli jako o samostatné činnosti, ale jako o něčem, co souvisí s dalšími aktivitami na vašem webu. Neboli abyste mohli vůbec přemýšlet o linkbuildingu, je potřeba zapracovat na technické kvalitě, designu ale také perfektním obsahu, který vaši čtenáři prostě budou rádi sami od sebe sdílet a doporučovat.
Ono „budování zpětných odkazů“ by tak měl být spíše proces toho, jak si odkazy zasloužit. I linkbuildingové kampaně a techniky jsou založeny na tom, že je potřeba již na webu mít obsah (článek, video, návod, nástroj, obrázky s grafikou atp.), na který reálně lze odkazovat. Za mě je tedy naprosto klíčové se zaměřit na vytvoření kvalitního webu, aby odkazové portfolio vzniklo pokud možno co nejpřirozeněji.
Samozřejmě je v pořádku trochu tento proces pošťouchnout a kontaktovat majitele webů, od kterých byste odkaz chtěli. Třeba jim můžete napsat, že ve článku XY odkazují na zastaralé články a informace, ale vy již máte informace aktuální nebo prostě lepší a přesnější, což výhodné pro obě strany – vy dostanete odkaz a majitel webu bude odkazovat na kvalitní obsah. I tady ale pořád platí, že prostě musíte mít super web, jinak v zásadě nic takového nebude fungovat.