Technika

Jak dlouho vydrží benzin nebo nafta v kanystru i nádrži

Benzin ani nafta nevydrží věčně

Benzin i nafta jsou základními palivy pro chod automobilů, traktorů, náklaďáků, autobusů, ale třeba i zahradní techniky. Vzhledem k tomu, že nafta i benzin na čerpacích stanicích v zásadě neustále zdražují, mohlo by se zdát, že je nejlepší si nakoupit pohonné hmoty ve velkém, a poté je dlouhodobě uskladnit. Nápad by to ale nebyl moc dobrý, protože benzin i nafta vydrží jen po poměrně krátkou omezenou dobu.

Benzin i nafta by měly vydržet podle technické normy ČSN 65 6500 při perfektním skladování až 48 měsíců. V praxi bezolovnatý benzin vydrží zhruba 8 měsíců v kanystru, 5 měsíců v nádrži, u nafty je doba o něco delší a při správných podmínkách vydrží až 1 rok.

Problém je prostě v tom, že technickou normu ČSN 65 6500 je velmi obtížné dodržet, čímž se prostě trvanlivost pohonných hmot razantně zkracuje. Těkavé látky se postupně vypařují, a jsou to ty látky, díky kterým pohonné hmoty mohou produkovat energii, která vše pohání.

Při použití prošlého benzinu nebo nafty se navíc nejen snižuje jejich výkon, ale může se dokonce fatálně poškodit celý motor.

Podíváme se na to, jak správně benzin a naftu skladovat v kanystru, jak dlouho vydrží v nádrži auta, ale i jak trvanlivost o něco prodloužit například v dlouhodobě garážovaném vozidle. Stejně tak je potřeba vědět, kdy se prošlých pohonných hmot zbavit, aby nezpůsobily více škody, než užitku.

Kanystry na pohonné hmoty

Jak dlouho vydrží benzín?

V průměru vydrží benzín v uzavřené nádobě přibližně osm měsíců, a v nádrži vozidla tři až šest měsíců. Nafta má přibližně dvojnásobnou životnost, která se pohybuje od šesti do dvanácti měsíců v nádrži.

Benzín v uzavřené nádobě můžete uchovávat přibližně šest měsíců. Pokud necháte benzín stát déle, může dojít k jeho oxidaci a degradaci, což způsobí ztrátu hořlavosti paliva.

Co se týče benzinu v nádrži vozidla, je ideální ho spotřebovat do jednoho měsíce od načerpání. Většina benzinu však vydrží v palivové nádrži tři až pět měsíců. Pokud máte vznětový motor (tedy na naftu), můžete očekávat, že palivo vydrží za správných podmínek šest až dvanáct měsíců.

Největším problémem je zjistit, jak starý je benzín po načerpání. Na dané čerpací stanici mohl stát třeba měsíc. Nemůžete také zjistit, jak dlouho byl v rafinerii ve skladu, než byl převezen na čerpací stanici.

Proto je lepší počítat spíše s konzervativními odhady, a tedy i nižší trvanlivostí těchto pohonných hmot.

Jak zjistit, jestli jsou nafta a benzin prošlé

Benzín nemá datum spotřeby jako mléko. Proto může být obtížné zjistit, jak dlouho palivo vydrží, což je dost klíčové, abychom si nezničili motor auta nebo čehokoliv jiného.

Palivo uchovávané v kanystru se diagnostikuje jednoduše. Benzin s časem mění vzhled i zápach. Pokud benzín vypadá tmavší než obvykle nebo vykazuje kyselý zápach, je čas ho zlikvidovat.

Benzín v motoru ale těžko vidíme i správně cítíme. Starý benzín však poznáte podle toho, jak vozidlo jede. Při stárnutí benzinu a nafty se mění jejich vlastnosti a složení, ale i výkon. Motor toto prošlé palivo hůře zpracovává, takže si všimnete hrubšího volnoběhu a zadrhávání při akceleraci. Může se také stát, že motor vůbec nenastartujete

V některých případech se může rozsvítit kontrolka motoru. Pro odstranění problému je nutné nechat benzín z vozidla odstranit dříve, než dojde k poškození motoru. Může také dojít k ucpání palivového systému. Kromě toho může etanolové palivo přidávat více vodních par, což při odstavení vozidla vede ke korozi

Natankujte tolik kolik spotřebujete
Foto: Freepik

Může se prošlý benzin využít do zahradní techniky?

Pokud zjistíme, že benzin už prostě nemá svoji kvalitu a máme ho v kanystru, asi nás nenapadne ho nalít do auta. Na druhou stranu se ho ale také nechceme úplně zbavit, když jde stále o palivo, které jsme koupili v lepším případě za stovky korun.

Na řadu tak obvykle přichází zahradní technika typu motorové pily, zahradní traktory, sekačky, drtičky, štípačky či frézy. Bohužel je ale použití v těchto strojích snad ještě horší, než a autě. Tyto motory jsou na použití správného (a neprošlého) paliva velmi citlivé, a zničit je můžeme ještě snadněji, než motor u auta. Snad jen malinkou cenou útěchy je fakt, že toto zahraní nářadí není tak drahé, jako zlikvidovat automobil nebo jiné vozidlo.

Bohužel, pokud máme prošlé palivo, můžeme ho využít pro nějaké práce typu odmašťování, ale jinak je opravdu potřeba se ho zbavit, jinak riskujeme daleko větší škody.

Kroky, jak zabránit znehodnocení paliva

Natankujte jen tolik paliva, kolik spotřebujete

Pokud se nechystáte použít plnou nádrž paliva, nemá smysl ji kupovat. Plná nádrž však pomáhá snížit množství kondenzované vody v nádrži, což umožňuje její delší životnost.

Nejlepší způsob, jak zvládnout cestu k čerpací stanici, je pořídit si plnou nádrž, když tam jedete. Před dalším zastavením nechte nádrž vyčerpat do čtvrtiny až poloviny nádrže. Kromě toho není rozumné nádrž dolévat, protože tato činnost může způsobit poškození systému rekuperace par.

Tankujte u oblíbených čerpacích stanic

Pokud plánujete palivo na nějaký čas uskladnit, natankujte ho na čerpací stanici, ke které jezdí hodně lidí. Znamená to sice asi o něco delší frontu, ale bude také novější, protože je častěji tankováno jinými zákazníky, a tedy i častěji doplňováno.

Pokud si chcete ušetřit čas, navštěvujte tyto stanice mimo pracovní dobu. I tak získáte výhodu čerstvého benzínu bez dlouhých front.

Zajistěte uzávěr nádrže

Uzávěr nádrže vašeho vozu je nutný k tomu, aby se do paliva nedostaly nečistoty a voda. Pokud je uzávěr paliva prasklý nebo chybí, necháváte palivový systém bez ochrany.

Špatný uzávěr může navíc způsobit rozsvícení kontrolky motoru.

Přidejte stabilizátor paliva

Pokud plánujete dlouhodobější ustájení vozu, je vhodné použít do nádrže kvalitní stabilizátor paliva. Tato aditiva mohou být užitečná také v případě, že se palivo již začíná kazit.

Chcete-li použít stabilizátor, naplňte palivovou nádrž a poté až vlijte stabilizátor. Před ustájením jezděte s vozidlem asi deset minut, abyste zajistili jeho cirkulaci v systému. Se správným stabilizátorem můžete prodloužit životnost benzinu až na jeden rok

Jak likvidovat starý benzín a naftu

Nevylévejte benzín na zem nebo do kanalizace. Nevyhazujte ho také do směsného nebo jiného kontejneru na tříděný odpad. Nesprávnou likvidací benzínu byste mohli způsobit požár nebo kontaminovat půdu i spodní vody.

Benzin nebo naftu, kterých se chcete nebo potřebujete zbavit, byste měli odvézt na sběrné dvory s nebezpečným odpadem.

Podobné články

Back to top button