Rozdíl mezi naftou a benzínem a (ne)výhody obou paliv
Z hlediska samotného ovládání automobilu, pokud opravdu nejste fajnšmekři, není zase takový rozdíl, jestli tankujete benzín nebo naftu. Opravdu vědět to potřebujete až ve chvíli, kdy je čas natankovat u čerpací stanice.
Jaký je tedy vlastně rozdíl mezi naftou a benzínem? A co je to vůbec ono oktanové číslo, které najdete u různých typů benzínů typu Natural 95 nebo 98? Jaké jsou výhody a nevýhody obou typů motorů, a co se stane a co byste měli dělat, když omylem natankujete špatný typ paliva do jiného typu motoru?
📝Obsah
Jak vznětové a zážehové motory vytvářejí výkon
Začneme malinko zeširoka a zopakujeme si principy fungování zážehových a vznětových motorů. Ano, pro ovládání auta to není zase tak podstatné, ale pokud vás zajímá rozdíl mezi naftou a benzínem, je dobré zhruba chápat, jak motory fungují a jak využívají palivo.
Jak vznětové, tak zážehové motory využívají při využívání paliva stejný základní princip.
V obou případech se jedná o spalovací motory, které jsou vyrobeny tak, aby přeměňovaly chemickou energii paliva na mechanickou energii, která nutí písty pohybovat se ve válcích nahoru a dolů. Písty spojené s klikovou hřídelí přeměňují pohyb pístů na sílu pohánějící vozidlo.
Abychom rozpohybovali písty, potřebujeme přeměnit energii z paliva na pohybovou energii. To uděláme vcelku snadno, palivo stlačíme pístem a poté vytvoříme kontrolovanou explozi, která píst rozpohybuje, a my poté využijeme jeho pohybovou energii k rozpohybování auta.
Zde přichází rozdíl mezi zážehovým a spalovacím motorem.
Zážehové motory používají směs paliva a vzduchu, které jsou stlačovány písty a zapalovány jiskrami vytvářenými zapalovacími svíčkami. Zážehový motor je benzínový motor.
U vznětových motorů je vzduch stlačen před přímým vstřikováním paliva do spalovací komory. Vznětový motor nepotřebuje svíčky a vytváření jisker pro zapálení paliva, ale palivo se tlakem zapálí (vznítí) samo. Vznětové motory potřebují naftu.
Dieselové palivo versus benzín
Benzín i nafta jsou paliva, která začínají jako vytěžená ropa, která se rafinuje na různé druhy paliv. Cena motorové nafty může být často nižší jednoduše proto, že proces rafinace je jednodušší, ačkoli v posledních letech ceny motorové nafty neustále rostou v důsledku emisních předpisů.
Struktura motorové nafty je hustší a mastnější a vzhledem k její hmotnosti se ve srovnání s benzinem déle odpařuje. Nafta tedy v nádrži nebo kanystru vydrží o něco déle než benzín. Nafta má také vyšší bod varu než voda.
Moderní vznětové motory také nepotřebují tolik paliva. I když je tedy nafta stejně drahá, obvykle se stejně vyplatí, protože na plnou nádrž ujedeme déle. Vznětové motory dosahují až o 30 % nižší spotřeby paliva ve srovnání se svými benzinovými protějšky. Dieselové motory mají také vyšší výkon, poskytují lepší zrychlení a jsou šetrnější k životnímu prostředí
Protože jsou vznětové motory účinnější, vypouštějí ve srovnání s benzinovými motory méně oxidu uhličitého. Mnoho novějších vznětových motorů je navíc vybaveno filtry pevných částic, které zabraňují vystupování sazí z výfuku.
Jak poznat rozdíl mezi benzínovým a naftovým vozem
V minulosti bylo možné rozlišit automobil s benzinovým nebo naftovým motorem jednoduše podle zvuku, který vydával. Motory dieselových vozů vydávají dunivý, traktorový zvuk ve srovnání s hladším zvukem motoru vydávaným benzinovými motory. Díky všem pokrokům v oblasti počítačových systémů jsou však moderní vozidla se vznětovými motory mnohem tišší
Zde jsou tři způsoby, jak poznat, zda automobil používá benzinový nebo naftový motor.
Podívejte se pod kapotu
Podívejte se na motor a zjistěte, zda jsou v něm zapalovací svíčky, škrticí klapka nebo snímač hmotnostního průtoku vzduchu. Dieselové motory nemají zapalovací svíčky a některé starší modely mohou fungovat bez škrticí klapky nebo snímače hmotnostního průtoku vzduchu.
Zkontrolujte víčko palivové nádrže
Malá dvířka, ve kterých se nachází přístup k palivové nádrži, by měla být označena nápisem „Unleaded Gasoline Only“ (pouze bezolovnatý benzín) nebo „Diesel Only“ (pouze nafta), který označuje, jaký druh paliva vozidlo využívá.
Můžete také zkontrolovat velikost plnicího hrdla palivové nádrže. Plnicí hrdlo palivové nádrže vozidla na benzin je užší ve srovnání se silnějším a širším otvorem trysky čerpadla na naftu. Pokud musíte trysku násilím zasunout do plnicího hrdla, pravděpodobně používáte nesprávné palivo.
Název vozidla
Vůz s palivovou nádrží. Automobily vyrobené se vznětovým motorem mají s největší pravděpodobností v názvu něco, co označuje, že se jedná o vznětový motor. Model vozidla bude mít často na konci písmeno „D“, tedy Diesel. Například název BMW 540d označuje, že se jedná o vznětový motor. Nákladní vozidla mají typicky dieselový motor zobrazen na více místech vozidla.
Co znamená oktanové číslo v názvu paliva?
Když zhruba víme, jak se liší vznětové a zážehové motory, můžeme se podívat i na to, co je vlastně oktanové číslo. Oktanové číslo, třeba v názvu paliva Natural 95 a Natural 98 neznačí nutně vyšší výkon.
Oktanové číslo si můžeme jednoduše představit jako odolnost vůči samovolnému vznícení paliva tlakem. V případě dieselových motorů, které vznícení vyžadují, aby motor vůbec fungoval, se oktanové číslo ani neuvádí (a v praxi by bylo asi 20).
Naopak u benzínových motorů je vznícení paliva nežádoucí a říká se mu klepání. Pokud palivo exploduje jindy, než kdy potřebujeme, nefunguje motor správně, je hlučný, nevýkonný a poškozuje se. Proto je benzín odolný vůči samovznícení tlakem pístu, aby k samovznícení nedocházelo, ale k explozi došlo až ve chvíli, kdy palivo zažehne jiskra ze svíčky.
Oktanové číslo pak v praxi uvádí odolnost jako poměr mezi 2 oktany (odtud oktanové číslo) izooktanu (který má čistý oktanové číslo 100) a heptanu (který má oktanové číslo 0).
Například Natural 95 je tedy proti samovznícení stejně odolný, jako směs tvořená ze 95 % izooktanem a z 5 % heptanem. Poměr v Natural 98 si pak asi domyslíte.
Neznamená to tedy, že Natural 98 je výkonnější nebo s ním pojedete rychleji. Je prostě jen určen pro automobily, které vyžadují vyšší odolnost vůči samovznícení paliva tlakem. Do auta tedy tankujte takové palivo, pro které je určeno.
Oktanové číslo 100 také neznamená, že je ze 100 % odolné vůči samovznícení. I izooktan se může samovznítit, jen je potřeba vyšší tlak, aby se tomu stalo. Paliva například do závodních aut nebo letadel mají oktanové číslo i 130, protože potřebují ještě vyšší odolnost proti samovznícení, než kterou má čistý izooktan.
Výhody benzínových motorů
Cena
Obecně jsou benzínové automobily levnější. Existují výjimky, ale obecně jsou tyto motory prostě levnější, což se promítne v nižší pořizovací ceně automobilu.
Hlučnost
Benzínové motory jsou tišší a tolik nevibrují. Cestování je tedy pohodlnější.
Náklady na servis
Benzínové motory jsou jednodušší na údržbu a servis vás bude stát méně, než u naftových protějšků.
Rychlejší akcelerace
Benzínové motory jsou dravější, což poznáte u zrychlování.
Obvykle nastartujete i v zimě
Výjimky se stanou, ale benzín obvykle odolává i nízkým teplotám. Spíše se vám tak podaří nastartovat i v teplotách hlouběji pod nulou.
Výhody dieselových motorů
Nižší spotřeba
Dieselové motory jsou sice dražší na pořízení, ale levnější co se samotné jízdy týče. Kde tedy ušetříte za benzínové auto, to pravděpodobně utratíte za to, že musíte k čerpací stanici častěji.
Vyšší výkon v nižších otáčkách
Diesel je poměrně výkonný i při nižších otáčkách. Tady prostě benzín prohrává.
Levnější palivo
Benzín a nafta stojí dnes podobně, ale obecně vzato je nafta levnějším palivem díky snadnější rafinaci ropy.
Co se stane, když dáte naftu do benzínového motoru?
Benzínové motory nejsou určeny ke spalování nafty, takže vozidlo nebude jezdit. Nalití několika litrů nafty do benzinového motoru nemusí být tak škodlivé jako plná nádrž.
Auto bude ovšem špatně jezdit, kouřit a pravděpodobně přestane fungovat a zastaví se. Pokud se nafta dostane do celé nádrže, může dojít k trvalému poškození palivového čerpadla, palivového filtru, palivového potrubí a dalších součástí.
Pokud se vám toto stane, auto pokud možno nenastartujte a zavolejte si odtah do servisu, kde palivo odstraní z nádrže a v ideálním případě nevnikne žádná škoda.
Co se stane, když do naftového motoru nalijete benzín?
Pokud omylem přidáte benzín do vznětového motoru, raději vůz vůbec nezkoušejte nastartovat, jinak se můžete setkat s vážným a nevratným poškozením motoru. Vozidlo bude muset být před zapnutím motoru odtaženo do automobilového centra.
Stejně jako v případě nalití nafty do benzinového motoru je potřeba zavolat odtah do servisu, kde nádrž vypustí a propláchnou palivové potrubí.