Jaký je rozdíl mezi vrtulníkem a helikoptérou?
Jistě se každý z nás již někdy zamyslel na tím, jaký je vlastně rozdíl mezi vrtulníkem a helikoptérou. Na toto téma existuje i jeden vtip, jehož pointou je, že vrtulník je přece samec. První reakcí na tento povedený žertík by mohlo být poklepání na čelo, avšak skutečností je, že není vůbec daleko od pravdy.
Protože vskutku, mezi vrtulníkem a helikoptérou není žádný rozdíl, krom toho, že jedno označení je rodu mužského a druhé rodu ženského a jedno je vlastní český název a druhé je označení původně pocházející z řečtiny.
📝Obsah
Co je to helikoptéra?
Helikoptéra – neboli vrtulník – je druh letadla, jehož rotorový pohon umožňuje start kolmo vzhůru, let dopředu, dozadu, do stran a vznášení na místě. Díky svým letovým schopnostem jsou proto často využívány v terénech se zhoršeným přístupem například u horských záchranných služeb a jsou jimi rovněž vybaveny některé městské nemocnice.
Jak funguje helikoptéra?
Nosný rotor vrtulníku, který běžně tvoří čtyři horizontální rotující nosné plochy, vytváří aerodynamický vztlak, který je zapotřebí pro vyvinutí tahu. Tento tah je potřeba k horizontálnímu letu helikoptéry. Náklon podle horizontální osy je ovlivňování změnou úhlu nosných ploch rotoru.
Krom hlavního rotoru vrtulník disponuje pomocným rotorem umístěným na ocase, který slouží k otáčení kolem vertikální osy. Tento sekundární rotor bývá nahrazován dmychadlem s vodícím prstencem, někteří výrobci užívají metody NOTAR (No Tail Rotor). Točivý moment je tak vybalancován vertikálními plochami, které řídí proud vzduchu. Další možností je použití druhého horizontálního rotoru.
Asi není třeba dále rozvádět, že helikoptéra je neskutečně sofistikované zařízení, jehož existenci můžeme pomalu označit jako zázrak vědy a lidského poznání.
Historie helikoptéry
První existence předmětů schopných vertikálního letu se datují do zhruba 4. století před n.l. z Číny, kde si děti hrály s bambusovými létajícími předměty. Nejznámější nákresy rotorově poháněných předmětů jsou však známé z 15. století z díla Leonarda da Vinci. Od 18. století se snažili mnozí vynálezci zrealizovat tyto návrhy. Patří mezi ně i Slovák Ján Bahýl’, Rus Mikhail Lomonosov, první parně poháněný model však představil Francouz Gustave de Ponton d’Amécourt, který rovněž dal helikoptéře její název.
Prvním skutečným záznamem o letu helikoptéry je vzlet vynálezu z roku 1907 jehož autorem byl Francouz Paul Cornu. Jeho prototyp se 13. listopadu vznesl do výšky 1,5 metru, dlouhodobě se však ukázal jako nespolehlivý.
Vývoj helikoptér zaznamenal největší pokrok od začátku první světové války a zejména v meziválečném období. První plně ovládaná helikoptéra byla vynálezem ukrajinského konstruktéra Igora Sikorskyho, který ji sestavil roku 1939 v USA. Jako první použil krom hlavního rotoru i ocasní vyrovnávací rotor, který byl poháněn druhou hřídelí přes hlavní motor.
Dnešní helikoptéry se od těch historických liší hlavně pohonem, který představují turbovrtulové a turbínové motory. Jejich výhodou je spolehlivost a výkon.
Rozdíl mezi vrtulníkem a helikoptérou
Vrtulník je originální český název pro helikoptéru, slovo převzaté z cizích jazyků a běžně používané po celém světě. Název helikoptéra pochází z řečtiny. Skládá se ze slov „helix“, které znamená šroubovice, či šroub, a „pteron“, což znamená křídlo.
A co další vznášedla? Dron, kvadrokoptéra a jaký je mezi nimi rozdíl?
Přidáním dalších rotorů je možné navýšit nosnost stroje. Bikoptéra disponuje druhým horizontálním motorem, které jsou konfigurované buď v tandemu (za sebou) nebo transverzálně (příčně). Tyto rotory se otáčejí opačným směrem, aby eliminovaly reakční moment hybnosti hlavního rotoru.
Kvadrokoptéra, či quadrotor, je typ vrtulníku, jež je opatřen čtyřmi rotory. První funkční prototypy byly sestrojeny již v roce 1907 a patřily mezi předchůdce helikoptér s jedním rotorem. Dnes jsou běžně používány ve zmenšené bezpilotní podobě známé pod názvem dron. Díky svým skvělým manévrovacím schopnostem jsou využívány hasiči, policí i armádou.