Máte obavy o bezpečnost vašich mobilních plateb? Řiďte se těmito osvědčenými postupy
Ještě před lockdowny zapříčiněnými pandemií covid-19 se mobilní bankovnictví rozjíždělo. Podle průzkumu provedeného pro Americkou bankovní asociaci používalo před pandemií mobilní aplikaci třiatřicet procent klientů bank. Dnes používá mobilní aplikaci necelá polovina klientů bank, ale toto číslo se stále zvyšuje. Například internetové bankovnictví využívá obvykle přes 90 % klientů.
Je však mobilní bankovnictví skutečně bezpečné? Bankovní podvody jsou oblíbené u zlodějů identity, kteří kradou osobní údaje, obvykle za účelem finančního zisku. Jak se tedy vyhnout případným problémům a zajistit si naprostou bezpečnost mobilního bankovnictví?
📝Obsah
Je mobilní bankovnictví bezpečné?
Odborníci na kybernetickou bezpečnost tvrdí, že mobilní bankovnictví je bezpečné, ale vyzývají spotřebitele, aby přijali určitá opatření. Například pokud si stáhnete mobilní aplikaci ze zabezpečeného obchodu, je to stejně bezpečné jako návštěva pobočky banky.
Stále platí, že nejbezpečnějším místem pro stažení mobilní platební aplikace jsou webové stránky banky, u jiných forem elektronických plateb, případně stránky platební brány. Obecně platí, že u klasických bankovních aplikací si dávají banky hodně záležet na jejich bezpečnosti, SSL šifrování a několikakrokovém ověřování. Jaké jsou ale zásady, které byste jako uživatel mobilního bankovnictví měl dodržovat?
1. Stáhněte si ověřenou platební aplikaci z originálních webových stránek
Mnoho bank nebo elektronických peněženek, či platebních brán, na svých webových stránkách uvádí odkazy na obchody s aplikacemi, které vám pomohou stáhnout tu správnou aplikaci. Vaše banka by měla mít k dispozici informace o tom, jaký typ mobilní aplikace používá, jaké funkce jsou v ní obsaženy a co potřebujete pro přístup k ní. Tyto informace a důležité odkazy najdete i ve článcích o internetovém bankovnictví na našem webu.
Pak použijte spolehlivý obchod s aplikacemi a věnujte pozornost vlastníkovi/vývojáři aplikace a tomu, zda existují i jiné aplikace se stejným názvem.
2. Ujistěte se, že vaše banka aplikace dvoufaktorové nebo vícefaktorové ověřování
Dvoufaktorové nebo vícefaktorové ověřování vyžaduje, aby klienti při přihlašování k účtům prokázali svou totožnost zadáním nejméně dvou ověřovacích údajů. Obvykle se jedná o heslo nebo PIN, a také o potvrzovací kód zaslaný prostřednictvím textové nebo hlasové zprávy na mobilní telefon, případně další druhy jako opsání kódu z aplikace typu Google Authenticator nebo Authy, potvrzení oznámení. Dvoufaktorové ověřování výrazně zvyšuje bezpečnost, ale i tak není stoprocentně bezpečné.
Pointa tohoto druhu ověření je, že pro přístup na účet je potřeba něco, co uživatel zná (heslo), ale i co fyzicky drží v ruce (telefon). Pokud se někdo chce dostat do vašeho účtu, musí vyřešit oba tyto druhy zabezpečení, což je rozhodně složitější, než jen přijít na vaše heslo.
3. Používejte silné heslo
Jedním z nejlepších způsobů ochrany je používat heslo, které obsahuje náhodná velká a malá písmena, číslice a symboly. Nežádejte také prohlížeč, aby si ho zapamatoval za vás. místo toho použijte renomovaného správce hesel.
Renomovaní správci hesel jsou kódováni způsobem, který snižuje riziko pro uživatele, a jsou vysoce zabezpečeni proti potenciálním útočníkům. Většina odborníků na kybernetickou bezpečnost doporučuje software pro správu hesel.
Tento správce hesel nejen vaše hesla ukládá, ale pro každou službu vytváří nové unikátní heslo, takže i kdyby se někdo dostal k jednomu vašemu heslu, nikdy nezíská hesla ke všem vašim účtům, jako tomu hrozí, když požíváte jedno heslo na vše.
4. Nepoužívejte veřejnou Wi-Fi
Když se přihlásíte k veřejnému hotspotu Wi-fi, často se zobrazí upozornění, že nejste v zabezpečené síti a že ostatní mohou sledovat vaše online akce. Na takto nezabezpečené síti proudí data zcela volně a dokonce i vy můžete bez problémů sledovat příchozí i odchozí data různých zařízení. Neboli jde o ráj hackerů, kteří využívají toho, že lidé takto zasílají svá hesla nebo jiná data v nazašifrovaném tvaru.
To je pádný důvod, proč neprovádět žádné finanční transakce prostřednictvím veřejné sítě. Místo toho používejte mobilní síť nebo domácí wi-fi, abyste lépe ochránili své osobní údaje. Velmi dobré je pak využívat služeb VPN, které šifrují veškerou příchozí i odchozí komunikaci.
5. Nastavte si upozornění prostřednictvím e-mailu, SMS nebo aplikace
Rychlé upozornění od banky či vaší elektronické peněženky na provedené pohyby a transakce na vašem účtu vám může pomoci odhalit případnou podvodnou činnost. Věc pak můžete včas řešit a získáte také lepší přehled o dění na vašem účtu.
Výhodou je, že upozornění jsou zdarma, můžete je filtrovat a nebo dostávat třeba i na vaše smart hodinky, které máte propojené s mobilním zařízením. Budete tak jednoduše a rychle v obraze.