Co to je Google Search Console a jak přidat web
📝Obsah
Co je Google Search Console
Google Search Console (GSC) je nástroj zdarma od Googlu, který pomáhá monitorovat a spravovat webové stránky. GSC ve své podstatě ukazuje, jak náš web vidí přímo Google a jak se tedy i náš web objevuje ve výsledcích vyhledávání.
Dozvíte se, na jaká se web umisťuje klíčová slova nebo jestli někde na webu není chyba, jako například nefunkční nebo příliš pomalá stránka, zákaz procházení v robots.txt, chyba ve strukturovaných datech, AMP verzi webu, mobilní verzi webu, porušení různých pravidel jako jsou až příliš blízko klikatelné prvky nebo čemkoliv dalším, co Google objeví. Pokud Google provede vůči webu nějaký ruční zásah, tedy penalizuje například za nedovolené SEO metody, tak i zde se tyto informace dozvíte.
Kromě toho také můžete do GSC zadávat nové URL, žádat o indexaci nebo reindexaci, nebo zaslat přímo odkaz na vaši sitemapu, aby jí Google nemusel hledat a procházení, indexace a následné zobrazení ve výsledcích vyhledávání bylo co nejrychlejší i u nově vytvořených stránek.
Váš web se zobrazí ve výsledcích vyhledávání i bez využití GSC, ale Google musí nejdřív tento web objevit (typicky přes odkaz z jiného webu) a prostě je to takové nešikovné. GSC je tady i automatizovaná metoda, jak komunikovat s Googlem, kdy dáváme vědět o nových webech nebo stránkách, takže jsou procházení a indexace snadné a rychlé.
Kdo by měl používat Google Search Console?
V zásadě kdokoliv má webové stránky. GSC se hodí pro majitele, administrátory, copywritery ale i markeťáky. GSC ukazuje, jak Google vidí naše stránky zvenku, tedy když se na ně podívá a zanalyzuje je, a také jak se zobrazují ve vyhledávači od Googlu. Tyhle informace se hodí vždycky a celkem snadno a rychle přijdeme na to, jestli někde není na webu chyba, kterou je potřeba opravit, nebo na jaká klíčová slova jsme úspěšní.
I pokud nejste zrovna ti, kdo se starají o technickou nebo obsahovou stránku webu, stejně doporučuji se alespoň základně s GSC seznámit a prozkoumat, jaké funkce nabízí.
Kde najdu Google Search Console a jak přidám svůj web
GSC najdete na adrese https://search.google.com/search-console – prokliknout se můžete přímo a tuto adresu doporučuji si uložit někam do záložek v prohlížeči.
Služba je to zcela zdarma a nemusíte nic stahovat, vše funguje přímo v internetovém prohlížeči. Potřeba je pouze mít nějaký účet u Googlu. Jestli nemáte, stačí založit a použít. Po přihlášení na vás vyskočí toto okno, kde si přidáte svůj první web:
Máte na výběr možnost DNS ověření, které je fajn, ale vyžaduje ověření přes nastavení DNS záznamů na webhostingu. Složité to není a v zásadě jen postupujete podle instrukcí. Výhoda je, že takto zahrnete všechny subdomény a protokoly (tedy http nebo https). Nastavení DNS záznamů a kde se nachází pak záleží na samotném webhostingu.
Druhá varianta je přidání přesné URL, kde musí být správně protokol (tedy než přidáte web do GSC, je potřeba pořešit nasazení HTTPS), a jestli se na webu nachází subdoména, což platí i pro verzi adresy s www na začátku. Pokud by se něco změnilo, tedy jste změnili protokol, subdoménu nebo cokoliv dalšího, je potřeba znovu přidat web do GSC.
Upřímně řečeno jsem vždy přidával web druhou a jednodušší variantou, kdy prostě počítám s tím, že adresa webu se nikdy nezmění, a případné další přidání do GSC stejně trvá asi tak minutu. Ověření webu je v tomto případě jednodušší, a na výběr máte ověření přes:
- Google Analytics (kdy je potřeba, aby již byl web propojený s Analytics s Google účtem, ke kterému jste přihlášeni do GSC – stejná podmínka platí i pro následující bod)
- Google Tag Manager
- Přidání ověřovacího kódu mezi tagy <head> na webu
- Stažení souboru a nahrání do kořenového adresáře webu (typicky pře FTP klient typu Filezilla nebo webové FTP u webhostingu)
Tímto si Google ověří, že nad webem máte kontrolu, takže pak zpřístupní i celý nástroj a informace.
Po ověření webu se dostanete přímo do Google Search Console, kde si jednotlivé nástroje vybíráte na levé straně. Velmi doporučuji ihned navštívit záložku „Soubory Sitemap“ a vložit adresu se sitemapou vašeho webu. Google rovnou řekne, jestli je soubor v pořádku a ve správném formátu, a že byla sitemap úspěšně nahrána, respektive že Google zná cestu k ní.
Je lepší Google Search Console nebo Google Analytics?
Tento dotaz často padá, a odpověď je taková, že ani jedno není lepší nebo horší, protože oba nástroje slouží k něčemu docela jinému, a měli bychom používat oba (nebo ještě případně i další nástroje) současně, protože se skvěle doplňují a nabízí jiné informace.
Zatímco Google Search Console ukazuje informace, jak Google vidí náš web zvenku a jak ho hodnotí z hlediska prostupnosti, technických parametrů, rychlosti, ale také jak se webu daří ve výsledcích vyhledávání na různá klíčová slova.
Již nám nedává vědět nic o tom, jak se návštěvníci webu chovají, kolik jich za den přišlo, kolik jich je na webu právě teď, jestli si prohlédnou více stránek, na jaké odkazy třeba klikají nebo jestli třeba přišli odjinud, než z výsledků vyhledávání od Googlu. Na to je pak přesně nástroj Google Analytics, který v sobě obsahuje přesně tyto informace (a asi milion dalších). Z Analytics se ale zase nedozvíme nic o tom, co nám říká GSC (tedy například Analytics nám řeknou, že lidé přišli z vyhledávání na Googlu, ale nevíme nic o tom, na jaké pozici třeba na té nebo oné pozici reálně jsme).
Jde prostě o jiné nástroje a používat bychom měli oba dva, takže nemá moc smysl se ptát, který je lepší nebo horší.