Co je SEO aneb Ukažte váš web světu
📝Obsah
Co je definice SEO (Search Engine Optimization)?
Zkratka SEO z anglického Search Engine Optimization je do českého jazyky překládána jako „optimalizace pro vyhledávače“, ovšem v praxi se jedná o optimalizaci pro jakýkoliv software, který vyhledává informace na Internetu. Zkráceně bychom mohli říci, že SEO je jakákoliv činnost, která má za cíl bezplatně získat více kvalitních návštěvníků webu, případě také obecněji nalezitelnost na internetu.
Mezi hlavní kandidáty vyhledávačů, ve kterých se snažíme objevit, patří Google, a v České republice stále relevantní Seznam, ovšem vyhledávacích nástrojů existuje desítky tisíc, a patří mezi ně například také YouTube, Bing, sociální sítě jako Facebook, Twitter, Instagram, nebo i katalogové weby, a v neposlední řadě také vyhledávací pole na jednotlivých prakticky libovolných webech, které mají hodně obsahu. Toto pole najdete třeba i na našem webu vpravo nahoře.
SEO bychom tedy měli chápat spíše jako nalezitelnost případně viditelnost na Internetu, přičemž vyhledávače jsou pouze jednou podmnožinou toho, jakým způsobem můžeme být na internetu viděni. Je potřeba zmínit, že SEO se zabývá neplacenou částí internetu, takže nejde o placenou reklamu, přestože i ta může ve výsledku SEO také pomoci.
SEO není omezené jednou aktivitou, a jedná se o soubor různých akcí nebo technik, které v nalezitelnosti v internetovém prostředí napomáhají. Ve článku se budeme soustředit spíše na optimalizaci pro vyhledávače a nejdůležitější parametry, kterými ty největší vyhledávače stránky hodnotí, a tedy i nabízí na lepších (vyšších a tedy i viditelnějších) pozicích.
Podívejte se, jak může vypadat stránka s výsledky vyhledávání (takzvaný SERP, tedy Search Engine Results Page), a která část je SEO. Jak je vidět, nahoře na stránce jsou vidět placené výsledky, které si společnosti zaplatily. Při prokliku tedy musí společnost zaplatit Googlu peníze. Vedle těchto výsledků také vidíme upozornění, že se jedná o reklamu.
Co se nachází pod placenými výsledky, jsou takzvané organické výsledky vyhledávání, které již Google řadí podle toho, jak sám usoudil. Právě výsledky organického vyhledávání se zabývá SEO.
Proč je SEO důležité
Každý web v zásadě funguje proto, aby nabídl návštěvníkům to, co na internetu hledají. Někdy to mohou být aktuální zprávy, jindy soubory ke stažení, jindy třeba informace o ceně nebo otevírací době jakéhokoliv podniku.
Vyhledávače se snaží o to, aby uživatelé mohli na jednom místě najít informace, které hledají, a dostali se na web, který v jejich dotazech pomůže. Vyhledávače tedy v praxi navštíví váš web a pomocí různých testů vyhodnotí kvalitu stavu webu, ale také na co se web zaměřuje. Takto si v praxi vytvoří žebříček kvality webů a jednotlivých stránek, které poté řadí podle toho, na co se uživatel zeptal, respektive co vyhledal. A čím lépe nějaký web odpovídá na dotaz uživatele, tím spíše se vyhledávač rozhodne, že tento web nabídne ve výsledcích vyhledávání výše.
No a teď je to jednoduché, čím výše jste ve výsledcích vyhledávání, tím spíše se k vám dostanou návštěvníci, kterým nabídnete odpověď na dotaz nebo třeba produkt, který můžete prodat, podle povahy vašeho webu.
SEO je tedy důležité proto, že čím více se mu věnujete, tím spíše k vám přijdou návštěvníci, za které nemusíte přímo zaplatit.
Co všechno spadá pod SEO a na co se zaměřit
Pod SEO spadá opravdu velká řada různých proměnných. Podíváme se na ty nejdůležitější aspekty, které budou platit vždy a se kterými můžete opravdu něco dělat. Podíváme se na některé z nich, které jsou nejdůležitější a které budou denním chlebem každého, kdo se o optimalizovaný web snaží.
Rychlost a technický stav webu
Asi nikdo nechce navštívit web, který se pomalu načítá, který nefunguje, má rozházené obrázky a tabulky, texty jsou nečitelné a obecně je vše naprosto nepřehledné. Váš web by měl být v perfektním technickém stavu, měl by být na spolehlivém, dostupném a rychlém webhostingu, a měl by vždy dělat to, co má. Vyhledávače umí zhodnotit, v jakém technickém stavu web je. Pokud vyhodnotí, že se web pomalu načítá nebo má technické chyby, rozhodně to webu nepomůže.
Technický stav webu naštěstí můžete celkem rychle vyhodnotit pomocí různých nástrojů typu GTmetrix, Pingdom Tools nebo PageSpeedInsights od Googlu. Poznatky a chyby na webu pak můžete vyřešit s vývojářem webu. Toto je velmi důležité vyřešit opravdu ihned, protože opravdu nechcete, aby vám technický stav webu neustále podkopával nohy, zdržoval vás při práci a museli jste neustále řešit, že něco nefunguje, jak má.
Je také potřeba zdůraznit, že dnes je prakticky povinnost, aby web naprosto pohodlně fungoval i na mobilních telefonech. Surfování na internetu se na mobily a tablety hromadně přesouvá, takže pokud váš web nebude na mobilu příjemný k použití, připravujete se jak o potenciální zákazníky, kteří prostě odejdou, ale nebudete na tom dobře ani v očích vyhledávačů, které již velmi dbají na to, aby byly webové stránky použitelné na mobilu, takže je budou také pro mobily testovat a podle toho umisťovat ve výsledcích.
Kvalita obsahu
Ve chvíli, kdy uživatel něco zadá do vyhledávače, tak hledá odpověď nebo informace. Vyhledávače u každé stránky vyhodnocují, o čem daná stránka je a do jaké míry zodpovídá na jaký dotaz. Pokud tedy vaše stránky velmi kvalitně, obsáhle a robustně odpovídají na vyhledávaný dotaz, je zde velmi slušná šance, že vyhledávač váš web nabídne výše, než weby konkurence. Samozřejmě je potřeba, aby váš web opravdu zodpovídal dotaz co nejlépe a pokud možno aby na internetu neexistovala stránka, která je kvalitnější, než ta vaše.
Co se týče SEO, velmi zásadní je vědět, co vůbec uživatelé na internetu hledají. Prohlížeče naštěstí tyto informace nezatajují, takže si můžete hledaná slova (takzvaná klíčová slova (anglicky Keyword nebo KW) nebo klíčové fráze (anglicky long tail) můžete najít. Pro Seznam můžete využít Sklik, pro Google zase Google Ads (dříve Google AdWords). Pomocí těchto nástrojů snadno zjistíte, co přesně uživatelé na internetu hledají a vy podle toho můžete přizpůsobit obsah.
Odkazový profil (Linkbuilding)
Většinou se na internetu pohybujeme proklikáváním odkazů (linků). I Google nebo jiný vyhledávač vlastně jen nabízí odkazy na další weby. Odkazy si můžeme v rámci internetu představit v zásadě jako doporučení. Pokud ve článku najdete odkaz, při prokliku se dostanete na jiný článek nebo jiný web. A vyhledávače tato doporučení berou v potaz. Pokud se někde nachází odkaz na jiný web nebo článek, tak je cíl odkazu přeci kvalitní, jinak by se na něj neodkazovalo.
Pro SEO je vytváření odkazového profilu jednou ze zásadních činností, a to jak v rámci našeho webu, tak snaha o to, aby na náš web odkazovaly weby jiné, a tím nás vlastně doporučovali jak svým návštěvníkům, tak i vyhledávačům.
Na co je potřeba si dát pozor, je získávání odkazů z webů různými černými technikami. Odkazy by ideálně měly vznikat přirozeně a protože vás opravdu ostatní majitelé webů chtějí doporučit a nabídnout váš obsah. Spamování nebo zahlcování webů vašimi odkazy například v diskuzních fórech nebo nakupování odkazů by mohlo sice krátkodobě lehce vašemu webu pomoci, ale jen do chvíle, než dojde vyhledávačům, že se snažíte hrát nefér hru a že odkazy na váš web nejsou přirozené, po čemž vás bude čekat akorát penalizace a vaše těžce vybudovaná autorita půjde do kopru.
Autorita webu
Autorita webu je v zásadě to samé, co autorita v reálném životě. Čím schopnější, vzdělanější nebo povolanější autoři na webu píší, tím vyšší autorita. Čím více relevantních odkazů z podobných webů, tím vyšší autorita. Autoritu je potřeba budovat a přijde až časem. Úplně nový web začíná takříkajíc na zelené louce, takže je potřeba psát obsah tak, aby byl důvěryhodný, obsahoval korektní informace a u velmi specializovaných témat (medicína, technika, právo, ekonomie, investování) jsou potřeba i vzdělaní autoři, kteří o tématu opravdu něco vědí a mohou si dovolit o dané problematice opravdu psát.
Pod SEO spadá hromada dalších faktorů, ovšem výše zmíněné jsou rozhodně to, na co je potřeba se zaměřit. Web musí být technicky v pořádku, obsah musí být kvalitní a od důvěryhodných autorů, a je potřeba odkazovat i v rámci webu na relevantní články, které uživatelé ocení, pokud se prokliknou.
Je SEO opravdu zdarma a má smysl se mu vždy věnovat?
Přestože vyhledávače na každé stránce s výsledkem vyhledávání nabízí zdarma odkazy na weby, které vyhodnotí jako nejhodnotnější, SEO není zdarma. Je pravda, že za ono obsazení třeba i obrovsky výhodné pozice nemusíte platit, ale zadarmo to úplně není. Je potřeba mít technicky velmi dobře zvládnutý web a ani kvalitní obsah se nenapíše sám. Není tak vůbec od věci si spočítat, kolik by stálo zaplacení optimalizace pro vyhledávače, a kolik reklama, kdy si příchozí potencionální zákazníky zaplatíte.
SEO je navíc spíše dlouhodobou filozofií, jak přivádět uživatele na web. Vyskakování v prohlížečích se může projevit za týdny, měsíce, ale u konkurenčních slov klidně i několik let, a to rozhodně můžete vše dělat správně, nebo alespoň o něco lépe, než konkurence.
Není tedy úplně správná představa, že si vytvoříte web s pěkným obsahem, a okamžitě na něj začnou proudit davy lidí z vyhledávačů, a za reklamu už nebude potřeba nikdy zaplatit ani korunu.
Optimalizace pro vyhledávače by se měla stát velmi zajímavým doplňkem, jak uživatele přivádět na váš web, ale nemusí nutně jít o jedinou cestu. Vždy je potřeba se soustředit na to, aby váš obsah opravdu zodpovídal na otázky, které uživatelé na internetu hledají.
Už znáte základy SEO, co dál?
Ve článku jsme se velmi zdaleka a zhruba podívali na to, co je to SEO, na nejdůležitější faktory optimalizace, ale toto vše je jen pouhé nastínění problematiky celého odvětví, které je obrovsky obsáhlé a velmi dynamicky se měnící prakticky každým měsíc.
V dalších článcích se podíváme na různé vychytávky, praktiky a činnosti, kterými našemu webu pomůžeme, ale také čemu je nejlepší se vyhnout, protože to v očích vyhledávačů autoritě webů škodí.
TL:DR – SEO ve zkratce
Co je SEO?
SEO je v překladu optimalizace pro vyhledávače, případně nalezitelnost na internetu. V širším smyslu rozumíme pojmu SEO jako souhrn aktivit, díky kterým je webová stránka/aplikace/produkt nalezitelný na internetu přes kanály, které jsou zdarma. Typicky jde o internetové vyhledávače, ale může jít i o sociální sítě.
Co pod SEO spadá?
Pod SEO zpravidla spadá hlavně tvorba atraktivního a originálního obsahu, technická analýza webu a tvorba odkazového portfolia.
Existují praktiky, které se v SEO nemají používat?
Ano, těmto praktikám říkáme takzvaně Black hat SEO (oproti tomu povolené nebo dokonce žádoucí praktiky jsou White hat SEO). Mezi black hat praktiky patří obecně vše, co má za cíl obalamutit vyhledávač, aby stránku hodnotil lépe, ovšem bez přínosu pro čtenáře. Může jít mimo jiné o nakupování odkazů, vkládání nepřirozeného množství klíčových slov, kradení obsahu nebo zobrazování jiného obsahu pro vyhledávače a jiného pro čtenáře.
Co když vyhledávač odhalí Black hat SEO?
Vyhledávače při odhalení těchto praktik jednotlivé stránky, ale i celé weby, penalizují. Sníží jim pozice na stránce s výsledky, při závažných porušeních mohou celý web z výsledků vyhledávání zcela odstranit.
Je SEO zdarma?
Přestože si SEO dává za cíl ten, aby byl web navštěvovaný z kanálů, které jsou zdarma, tak zdarma není. Platíme typicky ve formě času, který vkládáme do psaní článků nebo získávání obsahu.
Má SEO smysl řešit u každého webu?
U některých typů webu je SEO důležitější, než u jiných. SEO není zdarma a někdy se vyplatí investovat do reklamy, která také přivede zákazníky, než do tvorby drahého obsahu a další optimalizace. Zpravidla ovšem na web chodí návštěvníci jak z placených kanálů, tak z těch zdarma, takže minimálně nějaká optimalizace webu (hlavně po technické stránce) by probíhat měla.