Jak získat živnostenský list: kompletní průvodce založením OSVČ

Pustit se do podnikání není jen tak. Je potřeba mít všechno právně v pořádku. V Česku je základním krokem pro většinu podnikatelů získání živnostenského oprávnění, často se tomu pořád říká živnostenský list.
Živnostenský list si vyřídíte na kterémkoliv živnostenském úřadě s občankou a poplatkem 1 000 Kč, obvykle to netrvá déle než 5 pracovních dní. Není to žádná věda, ale pár pravidel a podmínek je dobré znát – hlavně podle toho, jaký typ živnosti chcete.
V tomhle průvodci projdeme, jak si vybrat správnou živnost, jak podat žádost a co všechno je potřeba zařídit, abyste mohli začít podnikat. Najdete tu i základní informace o daních, registracích a co dělat, když budete chtít živnost změnit nebo úplně ukončit.
📝Obsah
Klíčové body
- Živnost můžete založit osobně na úřadě za 1 000 Kč nebo online za 800 Kč s elektronickým podpisem
- Podle typu živnosti jsou jiné požadavky – někdy stačí občanka, jindy je potřeba doložit vzdělání nebo praxi
- Po získání živnosti je nutné se registrovat na živnostenském úřadě. Díky jednotnému registračnímu formuláři ostatní místa bude informovat sám živnostenský úřad, pokud mu k tomu dáte svolení, což doporučujeme
Co je živnost a živnostenský list
Živnost je v Česku legální způsob podnikání, který umožňuje lidem podnikat na vlastní triko. Živnostenský list je oficiální povolení k téhle činnosti. Od roku 2008 už nedostanete papírový dokument, všechno je elektronicky.
Definice živnosti a základních pojmů
Zákon říká, že živnost je „soustavná činnost provozovaná samostatně vlastním jménem, na vlastní zodpovědnost, za účelem dosažení zisku“.
Tohle znamená pár základních věcí:
- Soustavnost – činnost není jednorázová, ale pravidelná
- Samostatnost – podnikáte na sebe
- Vlastní jméno – vystupujete pod svým jménem nebo názvem firmy
- Vlastní zodpovědnost – ručíte si za to sami
- Ziskový účel – cílem je vydělat peníze
Živnost si může založit osoba samostatně výdělečně činná (OSVČ), pokud splní zákonné podmínky. OSVČ je prostě člověk, co podniká na živnostenský list.
Kdo může získat živnostenský list
Aby vám živnostenský úřad povolil podnikání, musíte splnit základní podmínky:
Věk:
- Musíte mít aspoň 18 let
- Mladší potřebují odpovědného zástupce a souhlas soudu
Právní způsobilost:
- Musíte být svéprávní
- Stačí občanka
Bezúhonnost:
- Výpis z rejstříku trestů si úřad zjistí sám
- Nesmíte být trestně stíhaní za závažné věci
Kvalifikace:
- Záleží na typu živnosti
- U volných živností stačí splnit základní podmínky
- Vázané a řemeslné živnosti chtějí doložit odbornost
Rozdíl mezi živnostenským listem a živnostenským oprávněním
Živnostenský list a živnostenské oprávnění se často pletou, ale nejsou to úplně stejné věci.
Živnostenské oprávnění znamená právo podnikat v určitém oboru. Získáte ho, když splníte všechny podmínky a úřad vám to schválí.
Živnostenský list byl dřív papírový doklad, který potvrzoval oprávnění. Od roku 2008 už není papírový.
Místo papíru teď dostanete:
- Elektronický výpis z živnostenského rejstříku
- Zápis do centrální databáze
- Možnost si vše ověřit online
Lidi pořád říkají „živnostenský list“, ale správně je to dnes už elektronické oprávnění.
Typy živností v České republice
V Česku jsou dva hlavní typy živností – ohlašovací a koncesované. Ohlašovací se ještě dělí na volné, řemeslné a vázané. Každý typ má svoje specifika a jiné požadavky na vzdělání nebo praxi.
Volné živnosti
Volné živnosti jsou nejjednodušší cesta, jak začít podnikat. Nevyžadují žádnou odbornou způsobilost ani speciální znalosti.
Stačí splnit základní podmínky – být plnoletý, svéprávný a bezúhonný.
Pod volné živnosti spadá spousta různých činností. Můžete obchodovat, radit ostatním nebo třeba dělat reklamu.
Výhody volných živností:
- Rychlé vyřízení
- Minimum papírování
- Široká škála činností
- Nízké náklady na začátek
Řemeslné živnosti
Řemeslné živnosti už chtějí doložit odbornost v konkrétním oboru. Potřebujete výuční list, maturitu nebo vysokou školu v daném oboru.
Nebo můžete prokázat šest let praxe, což doložíte potvrzením od zaměstnavatele nebo jinak důvěryhodně.
Příklady řemeslných živností:
- Zednictví
- Klempířství
- Elektroinstalace
- Krejčovství
- Holičství a kadeřnictví
Požadavky na odbornost se liší podle konkrétní živnosti. Někde stačí výuční list, jinde vám projde i kratší kurz.
Vázané živnosti
Vázané živnosti jsou taková střední cesta mezi volnými a řemeslnými. Potřebujete k nim určitou odbornost, kterou přesně určuje zákon.
Každá vázaná živnost má jasně dané požadavky na vzdělání nebo praxi. Vše najdete v příloze živnostenského zákona.
Příklady vázaných živností:
- Účetní služby
- Masážní služby
- Provozování autoškoly
- Turistický průvodce
- Projektová činnost ve výstavbě
Odbornou způsobilost můžete doložit různě – někdy stačí vysoká škola, jindy kurz, občas je nutná i praxe.
U některých vázaných živností je navíc potřeba složit zkoušku před úřadem.
Koncesované živnosti
Koncesované živnosti jsou nejpřísnější skupina. Musíte získat koncesi od příslušného úřadu ještě před začátkem podnikání.
Koncese se uděluje jen po splnění všech podmínek. Nestačí jen odbornost, někdy je potřeba i technické vybavení nebo splnit bezpečnostní požadavky.
Patří sem činnosti s vyšším rizikem nebo dopadem na společnost:
- Výroba a prodej zbraní
- Provozování herny
- Soukromá bezpečnostní služba
- Výroba výbušnin
- Taxislužba
Získání koncese je složitější a trvá déle. Úřad posuzuje každou žádost zvlášť a může si vymínit další podmínky.
Koncesované živnosti jsou navíc pod větším státním dohledem během provozu.
Podmínky pro získání živnostenského listu
Pokud chcete podnikat, musíte splnit základní podmínky – věk, právní způsobilost a bezúhonnost. U některých živností je potřeba i odborná způsobilost.
Věkové a právní požadavky
Musíte být starší 18 let a svéprávní, což znamená, že můžete právně jednat sami za sebe.
Mladší 18 let můžete podnikat jen v těchto případech:
- Soud vás emancipoval
- Už jste uzavřeli manželství
Doklad totožnosti je nutný – občanka nebo pas.
Cizinci z EU předkládají platný doklad a potvrzení o pobytu. Občané mimo EU potřebují povolení k dlouhodobému či trvalému pobytu.
Bezúhonnost a odborná způsobilost
Bezúhonnost dokládáte výpisem z rejstříku trestů, nesmí být starší než tři měsíce.
Za bezúhonného se nepovažuje ten, kdo byl pravomocně odsouzen za:
- Úmyslný trestný čin
- Trestný čin spojený s podnikáním
- Trestný čin proti majetku
Odborná způsobilost je potřeba jen u řemeslných a vázaných živností. Prokazujete ji například:
- Výučním listem v oboru
- Maturitním vysvědčením z odborné školy
- Vysokoškolským diplomem
- Praxí v oboru (většinou 6 let)
U volných živností se odborná způsobilost neřeší.
Jak podat žádost o živnostenský list
Žádost můžete podat osobně na úřadě nebo online. Poplatek je 1000 Kč při osobním podání, 800 Kč při online žádosti.
Návštěva živnostenského úřadu
Navštívit můžete kterýkoliv živnostenský úřad v ČR, nezáleží na místě trvalého pobytu.
Přineste si originály všech potřebných dokumentů, případně úředně ověřené kopie.
Na místě vyplníte jednotný registrační formulář. Ten vás rovnou zaregistruje i na finančním úřadě a přihlásí k sociálnímu a zdravotnímu pojištění.
Pokud byste tento formulář nevyužili, je třeba všechna místa oběhat, ale obecně je to zbytečná práce navíc a je jednodušší vše zvládnout jednou návštěvou:
- Na finančním úřadě se registrujete k dani z příjmů 15 dnů od zahájení podnikání (pokud jste právnická osoba), nebo do 8 dnů (pokud jste zaměstnavatel). OSVČ se registrovat nemusí.
- NA ČSSZ se registrujete k sociálnímu pojištění do 8 dnů od zahájení podnikání
- Na zdravotní pojišťovně se registrujete ke zdravotnímu pojištění do 8 dnů od zahájení.
Úřední hodiny se liší, takže si je radši zjistěte předem na webu konkrétního úřadu. Většina má otevřeno v pracovní dny.
Dostanete potvrzení o přijetí žádosti. Úředník vám řekne, kdy asi bude vše hotové.
Online podání žádosti
Online žádost podáte přes elektronický formulář na webu úřadu. Potřebujete k tomu elektronický podpis nebo datovou schránku.
Vyplníte stejný jednotný formulář jako na úřadě. Všechny dokumenty nahrajete elektronicky.
Online platíte méně – jen 800 Kč. Navíc můžete žádost podat kdykoliv, klidně i večer.
Systém vám pošle potvrzení a referenční číslo, abyste mohli sledovat, jak to postupuje.
Pokud nemáte elektronický podpis, můžete využít Czech POINT. Tam vám s podáním pomůžou, ale zaplatíte navíc 50 Kč.
Poplatek za založení živnosti
První živnost vás vyjde na 1000 Kč při osobním podání, online je to 800 Kč.
Poplatek platíte hned při žádosti – na úřadě hotově nebo kartou, online převodem.
Můžete rovnou ohlásit víc živností najednou a další poplatek už neplatíte. Pokud plánujete podnikat ve více oborech, je to výhodné.
Přidání další živnosti později stojí 500 Kč. Změna údajů je za 100 Kč za každou změnu.
Pozor: Pokud vám žádost zamítnou, peníze zpět nedostanete. Ověřte si proto podmínky předem.
Jednotný registrační formulář
Jednotný registrační formulář vám usnadní život – vyřídíte s ním živnost, daně i pojištění najednou.
Formulář chce základní údaje o vás, adrese a druhu podnikání. Vyplňte pečlivě všechny povinné položky, jsou označené hvězdičkou.
V části o druzích činnosti zaškrtněte vše, co plánujete dělat. Je jednodušší to zařídit hned, než později doplňovat další žádosti.
Nezapomeňte vyplnit adresu provozovny nebo místo podnikání – může to být vaše bydliště nebo třeba pronajatá kancelář.
Před odesláním si formulář raději projděte znovu. Chyby můžou zdržet celý proces nebo vás úřad vyzve k doplnění.
Následné registrace a povinnosti po získání živnosti
Jakmile dostanete živnostenský list, čekají vás další registrace u tří hlavních úřadů. Bez nich to prostě nejde a zákon vám na to dává jasné lhůty.
Registrace na finančním úřadě
Registraci k dani musíte vyřídit do 15 dnů od startu podnikání. Jděte na finanční úřad podle místa bydliště.
Při registraci dostanete daňové identifikační číslo (DIČ). Bez něj faktury ani úřední jednání nevyřešíte.
Potřebujete tyto doklady:
- Občanský průkaz
- Živnostenský list
- Vyplněný formulář „Přihláška k registraci“
Vyberete si mezi dvěma režimy zdanění – buď klasická daňová evidence, nebo paušální daň, která je jednodušší, když máte menší příjmy.
Paušální daň dává smysl, pokud čekáte příjmy do 2 milionů ročně. Platíte pevnou měsíční částku a nemusíte řešit složité výkazy.
Registrace u OSSZ
Na Okresní správě sociálního zabezpečení (OSSZ) se registrujte do 8 dnů po zahájení činnosti. Platí to pro všechny OSVČ.
Sociální pojištění se odvádí z vyměřovacího základu. Minimální záloha je 2544 Kč měsíčně (pro rok 2025).
K sociálnímu pojištění:
- První dva roky můžete požádat o osvobození od plateb
- Platíte jen nemocenské a důchodové pojištění
- Zálohy se posílají do 20. dne každého měsíce
Při nízkých příjmech lze požádat o nižší zálohy. Výši vám OSSZ upraví podle skutečných příjmů.
Registrace u zdravotní pojišťovny
Do 8 dnů od zahájení podnikání se registrujte u zdravotní pojišťovny. Jděte tam, kde jste pojištění i jako zaměstnanec.
Minimální měsíční platba na zdravotní pojištění je 2722 Kč (pro rok 2025). Na výši příjmů v tomhle případě nezáleží.
Zdravotní pojištění se počítá z vyměřovacího základu, ten je minimálně 60 444 Kč ročně. Platí se z něj 13,5 %.
Jak to platit:
- Zálohy do 8. dne následujícího měsíce
- Roční zúčtování spolu s daňovým přiznáním
- Při vyšších příjmech doplatíte rozdíl
Když zároveň pracujete jako zaměstnanec, za určitých okolností můžete být od plateb pojistného z podnikání osvobozeni.
Zahájení podnikání a účetní povinnosti
Po získání živnostenského oprávnění je potřeba vyřešit pár praktických věcí. Musíte si ujasnit místo podnikání, jak budete vést evidenci a co všechno chcete (nebo musíte) účetně zvládnout podle rozsahu svého podnikání.
Výběr místa podnikání
Místo podnikání se uvádí už při žádosti o živnost. Většina lidí prostě použije svou domácí adresu.
Jestli jste v pronájmu, budete potřebovat písemný souhlas majitele nemovitosti. Bez toho živnost nezaložíte, takže si to raději vyřiďte předem.
Můžete taky využít virtuální sídlo – to se hodí, když nechcete podnikat z domova nebo se s majitelem domluvit nejde.
Změnu adresy podnikání je nutné nahlásit živnostenskému úřadu do 15 dnů. Počítejte s poplatkem 1 000 Kč.
Daňová evidence a evidence příjmů
Jako živnostník vedete daňovou evidenci nebo jednoduchou evidenci příjmů a výdajů. Daňová evidence je trochu detailnější a dovolí vám víc nákladů uplatnit.
Do daňové evidence patří:
- Příjmy podle zdrojů
- Výdaje na dosažení příjmů
- Majetek a závazky
- Odpisy dlouhodobého majetku
Evidence příjmů je jednodušší a stačí na menší podnikání. Jen si zapisujete příjmy a výdaje tak, jak jdou za sebou.
Všechny doklady si schovejte na 10 let. Můžete to psát ručně, v Excelu nebo zkusit nějaký účetní program.
Účetnictví a podvojné účetnictví
Podvojné účetnictví je povinné až po překročení určitých limitů – když vaše příjmy za rok přesáhnou 25 milionů.
Pokud se stanete plátcem DPH (dobrovolně nebo po překročení obratu 2 miliony za 12 měsíců), účetnictví už taky musíte vést.
Co účetnictví znamená:
- Sestavit účetní závěrku
- Držet se účetních předpisů
- Mít všechny doklady v pořádku
Většina začínajících živnostníků si vystačí s daňovou evidencí. Přechod na účetnictví dává smysl až při vyšších obratech nebo složitějším podnikání.
Daňové povinnosti a možnosti optimalizace
Podnikání na živnostenský list má svoje daňové povinnosti – daň z příjmů, případně DPH a různé evidence. Na druhou stranu se dá spousta věcí optimalizovat, třeba přes paušální daň nebo správné uplatnění nákladů a slev.
Daň z příjmů a daňové identifikační číslo
Po startu podnikání musíte podávat daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob. DIČ dostanete automaticky při registraci živnosti na úřadě.
Daň se platí ze zisku, ne z obratu. Základ daně jsou příjmy mínus výdaje nutné k jejich dosažení.
Sazba daně z příjmů je 15 % ze základu do 1 980 024 Kč ročně; co je nad, to už je 23 %.
Daňové přiznání podáváte do 1. dubna dalšího roku, s daňovým poradcem máte čas do 1. července.
DPH a plátce DPH
K DPH se registrujete povinně, pokud váš obrat za posledních 12 měsíců přesáhne 2 000 000 Kč. Dá se ale registrovat i dobrovolně, ať už máte jakýkoli obrat.
Jako plátce DPH účtujete zákazníkům daň podle sazby, která se vás týká:
- Základní sazba: 21 %
- Snížená sazba: 12 % nebo 10 %
Výhody plátcovství DPH zahrnují možnost odpočtu daně na vstupu z nákupů pro podnikání. To vám může ušetřit nemalé peníze na vybavení nebo služby.
Daňová přiznání k DPH podáváte měsíčně nebo čtvrtletně podle výše obratu. Měsíční režim je povinný, pokud ročně překročíte obrat 10 milionů Kč.
Paušální daň pro OSVČ
Paušální daň je zjednodušený způsob zdanění pro menší podnikatele s obratem do 2 000 000 Kč ročně. V jedné platbě máte daň z příjmů, zdravotní i sociální pojištění.
Výše paušální daně závisí na hlavní činnosti:
Výše měsíční zálohy na paušální daň 2025 | ||||
Celková paušální platba | Daň z příjmů | Pojistné na důchodové pojištění | Pojistné na zdravotní pojištění | |
I. pásmo | 8 716 Kč | 100 Kč | 5 473 Kč | 3 143 Kč |
II. pásmo | 16 745 Kč | 4 963 Kč | 8 191 Kč | 3 591 Kč |
III. pásmo | 27 139 Kč | 9 320 Kč | 12 527 Kč | 5 292 Kč |
Vždy aktuální výše záloh pro daný rok najdete přímo na webu Ministerstva financí.
Do paušálního režimu se přihlašujete do 10. ledna daného roku. Výhodou je minimální administrativa – nemusíte vést daňovou evidenci ani podávat přiznání.
Paušální daň se moc nevyplatí, pokud máte vyšší náklady nebo nižší příjmy, než zákon předpokládá.
Daňové slevy a přiznání
Všechny informace a aktuální slevy najdete na webu Ministerstva financí.
Základní sleva na poplatníka je 30 840 Kč ročně (v roce 2025) a má na ni nárok každý podnikatel. Další slevy můžete uplatnit třeba za děti, manžela/manželku nebo při zdravotním postižení.
V daňovém přiznání uvádíte všechny příjmy z podnikání a odpočitatelné výdaje. Můžete si zvolit skutečné výdaje, nebo výdaje paušálem (40 % z příjmů).
Důležité termíny:
- Podání přiznání: do 1. dubna
- S daňovým poradcem: do 1. července
- Doplatek daně: současně s podáním přiznání
Přiznání podáváte i v případě ztráty nebo nulového základu daně.
Změny a ukončení živnosti
Během podnikání můžete potřebovat změnit údaje o své živnosti nebo ji rovnou zrušit. V obou případech musíte podat změnový list na živnostenský úřad.
Jak upravit údaje o živnosti
Změny nahlašujete změnovým listem – online nebo osobně na úřadě. Tenhle formulář použijete, když chcete upravit základní informace o své živnosti.
Nejčastější změny:
- Změna sídla podnikání
- Rozšíření nebo omezení předmětu podnikání
- Úprava kontaktních údajů
- Přerušení živnosti
Změnový list vyplníte elektronicky na Portálu živnostenského podnikání. Systém vás provede jednotlivými kroky a upozorní na povinné údaje.
Důležité termíny:
- Změnu musíte nahlásit do 30 dnů od jejího vzniku
- Úřad má na vyřízení 30 dnů
- Za změnový list se neplatí poplatek
Přerušení živnosti můžete využít až na 3 roky. Během té doby nesmíte podnikat, ale právo k živnosti vám zůstává.
Zrušení živnosti a následné kroky
Zrušení živnosti zvládnete pomocí změnového listu, kde prostě zadáte datum, kdy s podnikáním končíte. Jakmile tohle uděláte, už není cesty zpět—oprávnění k podnikání tím definitivně zaniká.
Jak na to:
- Vyplňte změnový list a napište, kdy končíte
- Uveďte přesné datum ukončení
- Odešlete formulář online nebo ho zaneste na úřad osobně
Když je živnost zrušená, čekají vás ještě další povinnosti. Je potřeba podat daňové přiznání a dořešit vše, co dlužíte státu.
Co dál řešit po zrušení:
- Podání daňového přiznání
- Odhlášení z pojištění
- Vyrovnání závazků
- Ukončení smluv s dodavateli
Úřad vymaže vaši živnost z rejstříku obvykle do 30 dnů. Poplatek za zrušení se neplatí, což je aspoň malá úleva.