Novinky a aktuality

Jak dlouho vydrží celoroční (hybridní) pneumatiky?

Celoroční (hybridní) pneumatiky a jejich výdrž na roky i nájezd

Celoroční pneumatiky nabízejí příjemný kompromis mezi zimními a letními, a co je hlavní, nemusíme řešit přezouvání nebo nenadálé změny počasí, protože celoroční pneumatika funguje obstojně v každém počasí. Jak je ale na tom s výdrží?

Celoroční (hybridní) pneumatiky vydrží podle v závislosti na modelu, výrobci i stylu řízení přibližně 65 000 až 160 000 najetých kilometrů, nebo maximálně 10 let. Doporučuje se je ovšem měnit spíše každých 5 let, aby byly zachovány co nejlepší jízdní vlastnosti.

Na co si ale dát u celoročních pneumatik pozor, a kdy je lepší raději střídat zimní a letní pneumatiky, i když holt s tím, že musíme přezouvat?

Celoroční pneumatiky vydrží méně než zimní a letní sada
Foto: Freepik

Letní a zimní pneumatiky jsou specializované na roční období

Letní a zimní pneumatiky se liší jednak materiálem, ze kterého jsou vyrobeny, tak dezénem, což je odborný název pro vzorek pneumatiky. Materiál i dezén dodávají pneumatice jízdní vlastnosti, které se hodí pro různé počasí.

Letní pneumatiky jsou tvrdší a zajišťují ovladatelnost na suchu, krátkou brzdnou dráhu, a díky zvolenému dezénu také lépe odvádí vodu při dešti. Tedy v praxi se hodí pro všechna počasí, kdy nehrozí, že bude mrznout, ideálně pak při teplotě +7 °C. Nefungují ale vůbec dobře v mrazu a zvlášť ne na sněhu nebo ledu.

Oproti tomu zimní pneumatiky jsou měkčí a přilnavější na zamrzlejších površích, jako je sníh, led nebo i sněhová břečka. Zhoršené jsou ovšem jízdní vlastnosti v teplejších měsících a zejména při dešti, protože zimní pneumatiky neumějí tak dobře odvádět vodu, což se projevuje na i o desítky procent delší brzdné dráze, snadnějšímu smyku nebo obecně tyto pneumatiky prokluzují.

Celoroční pneumatiky do jisté míry kopírují výhody i nevýhody letních i zimních pneumatik. To v praxi znamená, že fungují dobře v teple i v zimě, ale ani v jednom tomto ročním období nejsou tak efektivní.

V zimě jsou tedy lepší než letní pneumatiky, ale horší, než zimní. V létě jsou lepší než zimní, ale horší než letní.

Pro koho se hodí celoroční pneumatiky?

Celoroční pneumatiky jsou ideální ve chvíli, kdy nepotřebujete využít plný potenciál dané pneumatiky.

Pokud například v zimě jezdíte do hor nebo obecně ve sněhu, je rozhodně lepší přezout. Naopak pokud v létě preferujete řekněme sportovnější jízdu, je také lepší přezout na letní.

Celoroční pneumatiky jsou ideální pro ty, kdo využívají auto hlavně ve městě, kde v zásadě nikdy nejsou extrémní situace zapříčiněné počasím (nebo jsou alespoň velmi vzácné a jde zejména o rychlé sněhové kalamity). V tom v zásadě nebývají větší závěje a i sněhové závěje jsou celkem rychle odklizeny. V létě se také ve městě nejezdí zrovna rychle nebo sportovně, takže ani tady není potřeba nějak zvlášť řešit, že jízdní vlastnosti nejsou naprosto perfektní, a celoroční pneumatiky jsou v tomto případě v pořádku.

V zimě je potřeba mít správné pneumatiky
Foto: Freepik

Na čem závisí životnost pneumatik

Když se zeptáte na životnost pneumatik, často dostanete odpověď v podobě počtu ujetých kilometrů a/nebo stáří pneumatiky. V praxi byste tedy neměli překročit ani jeden z těchto ukazatelů životnosti.

Sjetí dezénu

Co se týče počtu ujetých kilometrů, tak tady jde hlavně o sjetí dezénu, tedy vzorku. Čím více jezdíte, tím spíše sjedete vzorek, čímž se zhoršují jízdní vlastnosti dané pneumatiky, což má za následek nebezpečnější ježdění, což rozhodně není dobrý nápad.

Je také potřeba počítat s tím, že třeba zimní pneumatiky se daleko rychleji opotřebovávají na rozpálené dálnici, než v mrazu, na který jsou určeny.

Některé pneumatiky mají i ukazatel, kdy je potřeba je vyměnit. Obecně byste měli mít dezénové drážky na zimních pneumatikách hluboké minimálně 4 mm, na letních 3 mm.

Pneumatiky se také sjíždějí jinak rychle podle svého umístění na autě, kdy hnací pneumatiky jsou více zatěžovány, takže jsou i sjety rychleji. Proto se během přezouvání nebo každých najetých cca 10 000 km vymění pneumatiky zepředu dozadu, nebo naopak, aby se využily naplno.

Pokud jde o výdrž v km, bude se složitěji určovat nějaké rozpětí. Klíčová je hloubka drážek dezénu. Rychlost sjetí pneumatik pak velmi závisí na tom, jak a kde jezdíte.

Doba výroby a měkkost

Zimní pneumatiky jsou měkčí, než letní. Je to dané materiálem, ze kterého jsou vyrobeny. Zimní pneumatiky obsahují více kaučuku, který má ovšem časem tendenci tvrdnout. Měkkost zimních pneumatik je ovšem žádoucí.

Proto je potřeba se dívat nejen na počet ujetých kilometrů, ale i na to, kdy byly pneumatiky vyrobeny. Zimní pneumatiky 10 let uložené ve skladu, na kterých se nikdy nejelo, jsou stejně na vyhození, protože již prostě nemají své vlastnosti, které jsou potřeba do zimních období.

Při koupi je potřeba dávat si pozor právě na rok výroby, ne na rok, kdy jste sami pneumatiky koupili. Nějaké prodejny se mohou snažit udat pneumatiky, které sice na první pohled vypadají úplně nové, ale ve skutečnosti jsou prakticky na vyhození, respektive jim zbývá pouze pár let života.

Pokud je pneumatika stará rok nebo dva, není to důvod jí nekoupit, ale u například 5 let starých pneumatik, hlavně zimních, je koupě ke zvážení.

Celoroční pneumatiky nevydrží tolik, co sada letních a zimních

Protože celoroční pneumatiky musí kombinovat vlastnosti obou typů pneumatik, znamená to, že i životnost jde do jisté míry dolů. Celoroční pneumatiky jsou měkčí, což znamená třeba také rychlejší opotřebení v létě na horkých silnicích. Rychleji se také znehodnotí časem, než třeba letní pneumatiky.

Dobře si tedy zkontrolujte údaje od výrobce a doporučení na počet ujetých kilometrů, stejně jako „minimální trvanlivost“ daných pneumatik, což také znamená kontrolu roku výroby ve chvíli koupě.

Na pneumatikách se nevyplatí šetřit

Pokud je na autě něco, na čem se nevyplatí šetřit, jsou to pneumatiky. Právě ty jsou v kontaktu s vozovkou a právě ty rozhodují o tom, jak bezpečná je jízda.

Různá elektronika a další vymoženosti sice zlepšují například brzdnou dráhu a obecně vlastnosti, ale ani sebelepší výdobytky moderní doby vás prostě nezachrání, když máte nekvalitní nebo sjeté pneumatiky.

Je jasné, že pokud jezdíte málo a hlavně ve městě, nebudete nutně kupovat vždy to nejdražší, ale nemá smysl kupovat pneumatiky levných a neznámých značek, které prostě nejsou tak dobré. Rozdíl ceny mezi velmi levnou pneumatikou, a tou ze střední třídy, není zase tak markantní (typicky jde o rozdíl pár stovek za kolo), ale jízdní vlastnosti, a s tím spojená třeba také spotřeba paliva, nebo i celkové bezpečí v autě, se prostě stoprocentně vyplatí.

Podobné články

Back to top button