Novinky a aktualityPeníze

Dálniční známka/mýto Belgie – Kde koupit a cena v roce 2025

Plánujete cestu do Belgie a nejste si jistí, jak je to s dálniční známkou? Máme pro vás dobrou zprávu – v roce 2025 jsou belgické dálnice pro všechna vozidla do 3,5 tuny zdarma. Osobní auta, motorky i karavany do této hmotnosti tedy nemusí řešit žádnou známku ani mýto.

Pro nákladní auta nad 3,5 tuny ale platí elektronický mýtný systém ViaPass. Funguje přes palubní jednotku OBU, která sleduje kilometry a počítá poplatek podle hmotnosti, emisní třídy a trasy. Výjimkou je průjezd tunelem Liefkenshoek u Antverp – ten je zpoplatněný pro všechny.

V textu níže najdete, jak přesně mýtné v Belgii funguje, kde ho zaplatit a na co si dát pozor při cestě přes zemi, kde je dálniční síť opravdu hustá.

Klíčové body

  • Dálnice v Belgii jsou zdarma pro vozidla do 3,5 tuny.
  • Nákladní vozidla nad 3,5 tuny platí mýtné přes systém ViaPass.
  • Tunel Liefkenshoek u Antverp je jediný zpoplatněný úsek pro osobní auta.

Dálniční známka a mýtné v Belgii v roce 2025

Pokud řídíte osobní auto nebo motorku, za běžné používání dálnic v Belgii neplatíte. Zpoplatnění se týká jen těžších vozidel a jednoho tunelu, což je v rámci Evropy docela příjemná výjimka.

Rozdíl mezi dálniční známkou a mýtem

Dálniční známka je časový poplatek, například v Česku nebo Rakousku. Mýto se platí podle skutečně projeté vzdálenosti nebo konkrétních úseků, často elektronicky.

V Belgii se dálniční známka vůbec neřeší. Pro osobní auta a motorky je dálniční síť bezplatná, není nutné nic kupovat.
Zpoplatnění se týká jen nákladních vozidel nad 3,5 tuny, která musí mít palubní jednotku ViaPass OBU. Ta sleduje ujeté kilometry a automaticky počítá mýtné podle regionu, typu silnice, hmotnosti a emisní třídy.

Aktuální pravidla pro rok 2025

Pokud řídíte osobní auto, dodávku do 3,5 t nebo motorku, v roce 2025 neplatíte žádné dálniční poplatky. Belgické dálnice jsou pro běžnou dopravu stále zdarma, což je podobné jako v Německu nebo Nizozemsku.

Pro nákladní vozidla nad 3,5 t je povinný systém ViaPass, fungující na principu satelitního sledování.
Palubní jednotku lze pořídit u poskytovatelů jako Satellic, Telepass, Axxes, Eurotoll nebo Toll4Europe.
Výše poplatku závisí na emisní třídě (EURO), hmotnosti, regionu a typu komunikace.

Mýtné se platí elektronicky, buď předem, nebo zpětně. Řidiči těžších vozidel musí mít jednotku zapnutou po celou dobu jízdy po belgických dálnicích a hlavních tazích.

Zpoplatněné úseky dálnic

Pro osobní auta je v Belgii jen jeden zpoplatněný úsek – tunel Liefkenshoek v Antverpách.
Ceny se liší podle výšky vozidla a způsobu platby:

Kategorie vozidlaPlatba v hotovostiPlatební kartaTeletol (registrace)
< 3 m výšky€7,00€5,60€4,00
≥ 3 m (6:01–21:59)€22,00€19,90€16,00
≥ 3 m (22:00–6:00)€7,00€5,60€4,00

Platbu můžete provést v hotovosti, kartou nebo přes automatický systém Teletol, kde je sleva pro časté uživatele.
Mimo tento tunel jsou ostatní dálnice a rychlostní silnice v Belgii bez poplatků.

Pro koho je povinná dálniční známka a mýto

V Belgii záleží na hmotnosti a typu vozidla. Osobní a lehká užitková vozidla do 3,5 tuny poplatky neřeší, těžší auta nad 3,5 tuny už musejí mít elektronické mýto Viapass.

Osobní vozidla

Pokud řídíte osobní automobil do 3,5 tuny, dálniční známka v Belgii se nevyžaduje. Belgie nemá klasický systém dálničních známek, jak jej znáte například z Česka nebo Rakouska.

Většina belgických dálnic je bezplatná pro osobní auta, výjimkou je tunel Liefkenshoek v Antverpách. Tam se platí při průjezdu, výše záleží na typu vozidla a způsobu platby.

Jestliže jedete přes Belgii do sousedních států, třeba do Lucemburska, Německa nebo Francie, může být potřeba dálniční známka platná v dané zemi. Vyplatí se ověřit podmínky před cestou.

Dodávkové vozidlo do 3,5 tuny

Pro dodávky a lehká užitková vozidla platí stejná pravidla jako pro osobní auta, pokud jejich celková hmotnost nepřesáhne 3,5 tuny. Dálnice v Belgii využijete bez dálniční známky, ale je dobré dát pozor na zpoplatněné tunely a mosty.

Pokud dodávku používáte k podnikání, je rozumné mít palubní jednotku pro mýtné připravenou – kdyby se stalo, že překročíte hmotnost nebo vjedete do zóny s mýtem.

Typ vozidlaHmotnostPovinnost dálniční známkyPovinnost mýta
Dodávkado 3,5 tNePouze na vybraných úsecích

Vozidla nad 3,5 tuny

Pro nákladní auta a autobusy nad 3,5 tuny je v Belgii povinný systém elektronického mýta Viapass. Systém sleduje pohyb přes palubní jednotku (OBU), která zaznamenává ujeté kilometry na zpoplatněných úsecích dálnic, rychlostních silnic a někde i ve městech.

Platba se počítá podle hmotnosti, emisní třídy a regionu, kde se vozidlo pohybuje. Ceny se liší mezi Flandry, Valonskem a Bruselem.

Bez aktivní jednotky OBU hrozí vysoké pokuty, které systém může udělit automaticky přes kamery. Zařízení je nutné zaregistrovat před vjezdem na belgické dálnice.

Ceny dálničních známek a mýtného v Belgii 2025

V Belgii se dálniční poplatky liší podle typu vozidla, hmotnosti a emisní třídy. Osobní auta a motorky mají dálnice zdarma, zatímco nákladní vozidla a jízdní soupravy nad 3,5 tuny platí mýtné přes ViaPass. Pro běžné řidiče zůstává placeným úsekem jen tunel Liefkenshoek u Antverp.

Cenové kategorie podle typu vozidla

Pro osobní automobily, motocykly a dodávky do 3,5 t nejsou v Belgii dálniční známky ani mýtné potřeba. Jedinou výjimkou je tunel Liefkenshoek, kde se platí podle výšky vozidla a způsobu úhrady.

KategorieVýška vozidlaHotovostKartaTeletol
1< 3 m€7€5,60€4
2 (den 06:01–21:59)≥ 3 m€22€19,90€16
2 (noc 22:00–06:00)≥ 3 m€7€5,60€4

Nákladní vozidla nad 3,5 t platí mýtné podle regionu (Flandry, Valonsko, Brusel), typu komunikace a emisní normy. Sazby se pohybují zhruba od €0,08 do €0,20 za km.

Délka platnosti a variace cen

V Belgii nejsou časově omezené dálniční známky. Systém ViaPass účtuje mýtné za každý ujetý kilometr na zpoplatněných úsecích. Platba probíhá automaticky přes palubní jednotku OBU (On Board Unit), kterou si pořídíte u akreditovaných poskytovatelů, třeba Satellic, Telepass nebo Eurotoll.

Cena za průjezd tunelem Liefkenshoek se liší podle denní doby a způsobu platby. Pokud tunelem projíždíte častěji, zvažte registraci do systému Teletol – ten nabízí nižší sazby po složení zálohy kolem €40. U nákladních vozidel se výše mýtného může lišit i podle regionu, protože každý má vlastní sazebník.

Sazby pro jízdní soupravy

jízdních souprav se mýtné určuje podle celkové hmotnosti, počtu náprav a emisní třídy tažného vozidla. Pokud souprava překročí 3,5 t, je povinné používat systém ViaPass.

Soupravy s nižší emisní třídou (například Euro VI) platí méně než starší vozidla – rozdíl může být až 30 %. Každý přívěs nebo návěs je potřeba uvést v registraci k OBU jednotce, aby systém správně vypočítal úhradu.

Na hlavních tazích, jako jsou A1, A3 nebo A7, se poplatky sčítají podle ujeté vzdálenosti. Dlouhá trasa přes Belgii tak může vyjít na několik desítek eur.

Kde a jak koupit dálniční známku nebo zaplatit mýto

V Belgii se u osobních vozidel dálniční známka nevyžaduje, ale mýtné se platí na některých úsecích, v tunelech a na mostech. Nákladní vozidla nad 3,5 tuny potřebují elektronickou jednotku pro účtování poplatků. Způsob úhrady záleží na typu vozidla a trase.

Online nákup dálniční známky

Pokud jedete osobním autem, většinu belgických dálnic využijete bez nákupu známky. Výjimkou je tunel Liefkenshoek u Antverp, kde se mýto platí elektronicky nebo online.

Platba probíhá přes oficiální web Liefkenshoektunnel.be – zadáte registrační značku a vyberete platební metodu. Systém po úhradě spáruje platbu s vaší SPZ.

Pro nákladní dopravu je nutná registrace do systému Viapass a aktivace palubní jednotky (On Board Unit – OBU). Tu lze objednat online přes poskytovatele jako SatellicAxxès nebo DKV.

Online platba je praktická, pokud nechcete čekat u mýtných bran a chcete mít přehled o transakcích. Potvrzení o zaplacení si můžete stáhnout nebo nechat poslat e‑mailem.

Fyzická prodejní místa

Mýtné za tunel Liefkenshoek lze zaplatit i přímo na místě. Na vjezdu jsou plně automatizované brány, kde lze použít platební kartu, tankovací kartu nebo hotovost v eurech.

Pro nákladní vozidla existují fyzická odběrná místa pro vydání a správu jednotek OBU. Najdete je na hraničních přechodechčerpacích stanicích a servisních místech partnerů systému Viapass.

Při nákupu jednotky na místě je potřeba předložit doklady o vozidle, registrační značku a údaje provozovatele. Aktivace probíhá hned po zaplacení zálohy a poplatků.

Fyzická místa se hodí, pokud potřebujete rychle řešit technické potíže nebo získat novou jednotku.

Možnosti platby mýtného

Platbu lze provést několika způsoby:

  • Platební kartou (Visa, Mastercard, Maestro)
  • Tankovací kartou (např. DKV, UTA, Shell Card)
  • Hotově – jen na vybraných mýtných branách
  • Předplaceným účtem Viapass – vhodné pro firmy s více vozidly

U osobních aut je nejrychlejší online platba. Nákladní dopravci běžně využívají automatické účtování přes OBU.

Platby probíhají v eurech a jsou přehledně evidované v systému. Doporučuje se uchovávat potvrzení o transakci, hlavně při firemním využití nebo při cestách přes více zemí s elektronickým mýtem.

Elektronické systémy a kontrola platby

V Belgii fungují moderní elektronické systémy pro výběr mýta. Sledují průjezd vozidel bez nutnosti fyzických známek nebo mýtnic. Platba probíhá automaticky přes palubní jednotku nebo platební systém, který zaznamenává údaje o vozidle a ujeté vzdálenosti.

Elektronická dálniční známka

Pro osobní vozidla do 3,5 tuny není v Belgii elektronická dálniční známka. Dálnice jsou pro tato vozidla zdarma, takže není potřeba nic registrovat ani kupovat.

Povinnost platit mýto se týká jen vozidel nad 3,5 tuny, která používají elektronický systém ViaPass. Ten funguje přes palubní jednotku OBU (On Board Unit), která se instaluje do kabiny vozidla.

Jednotka využívá GNSS technologii (družicové určování polohy). Na základě těchto dat se vypočítá poplatek podle hmotnosti, emisní třídy a regionu.

Platbu zajišťuje registrovaný poskytovatel služby, který vystavuje faktury podle skutečně ujetých kilometrů. Systém tím odpadá nutnost manuální platby a zajišťuje přesnou evidenci jízd.

Mýtné brány a jejich funkce

Na belgických dálnicích nejsou klasické mýtné brány pro osobní auta. Systém je plně elektronický a není třeba zastavovat.

U nákladních vozidel existují kontrolní body s kamerami a senzory, které automaticky rozpoznají SPZ a signál z OBU jednotky. Tyto body ověřují, zda je mýto správně účtováno a vozidlo má aktivní registraci v systému ViaPass.

Pokud jednotka nefunguje nebo chybí, systém zaznamená porušení a může být zahájeno správní řízení o pokutě.

Kontrolní zařízení jsou rozmístěná na hlavních trasách a hraničních přechodech, takže se mýtné povinnosti opravdu vyhnout nedá.

Způsoby ověření platnosti

Platnost mýtné povinnosti lze ověřit několika způsoby. Nejjednodušší je kontrola stavu OBU jednotky – ta signalizuje aktivní připojení a správnou funkci světlem nebo zvukem.

Provozovatelé systému ViaPass umožňují ověření také online v zákaznickém portálu, kde vidíte historii plateb a stav registrace.

Na silnicích probíhá automatická kontrola pomocí kamer, které porovnávají registrační značky s databází aktivních uživatelů. Pokud systém zjistí nesrovnalost, může přijít výzva k doplacení nebo pokuta.

Doporučuje se sledovat funkčnost zařízení a mít u sebe potvrzení o registraci, abyste se vyhnuli zbytečným komplikacím při případné kontrole.

Výjimky a speciální případy zpoplatnění

V Belgii funguje elektronické mýto pro nákladní auta, ale pro ostatní dopravu existují různé výjimky. Osobní vozy dálniční známku nepotřebují, ale u těžších vozidel a na některých trasách platí trochu jiná pravidla.

Osvobození od poplatků

Od mýta jsou osvobozeny osobní auta do 3,5 tuny, motocykly a speciálně registrovaná vozidla – třeba vojenská, záchranná nebo hasičská.

Nemusí platit ani auta s diplomatickou značkou a vozidla pro údržbu silnic. Tato výjimka však platí jen při oficiálních aktivitách – pro soukromé jízdy už ne.

Pokud provozujete elektrické nebo vodíkové nákladní vozidlo, v systému Viapass můžete získat sníženou sazbu nebo dočasné úlevy v rámci ekologických programů. Podmínky se ale liší podle regionu (Flandry, Valonsko, Brusel).

Zvláštní pravidla pro určité úseky

Belgie má regionální správu dálnic, takže sazby i zpoplatněné úseky se můžou lišit. Tunely Liefkenshoek a Kennedytunnel mají vlastní poplatkový režim, který nespadají pod běžné elektronické mýto.

Na některých městských obchvatech nebo v průmyslových zónách se může mýto vztahovat i na dodávky pod 3,5 tuny, pokud jde o těžší varianty. Tyto úseky bývají označeny značkou Tol.

Na silnicích nižších tříd (v gesci obcí) se mýto nevybírá. Dá se tak objet hlavní tahy, pokud se mýtným úsekům chcete vyhnout, ale často to znamená delší trasu i čas.

Přestupky a pokuty při neplacení

Pokud nezaplatíte mýto nebo jedete bez aktivní palubní jednotky, systém Viapass to zjistí přes kamerové rozpoznávání SPZ.

Pokuta může být až 1 000 € – záleží na typu vozidla a délce porušení. Vymáhají ji regionální úřady, a to i po zahraničních řidičích.

Při opakovaném porušení mohou vozidlo zadržet do doby uhrazení dlužné částky. Je rozumné občas zkontrolovat, jestli palubní jednotka funguje a registrace v systému Viapass je aktuální.

Důležité tipy pro řidiče cestující do Belgie

Před cestou do Belgie je dobré znát pravidla pro dálnice, způsob platby mýta a aktuální dopravní předpisy. Trocha přípravy může ušetřit čas, nervy i peníze – pokuty za rychlost nebo špatně zaplacený tunel nejsou zrovna malé.

Doporučení pro plánování cesty

Před jízdou si zjistěte aktuální dopravní omezení a stav silnic. Belgická dálniční síť je sice rozsáhlá a dobře značená, ale v okolí Bruselu nebo Antverp bývá provoz dost hustý. Pokud můžete, vyhněte se špičkám mezi 7:00–9:00 a 16:30–18:30.

Dálnice jsou pro osobní auta a motocykly zdarma, dálniční známku tedy nepotřebujete. Pro nákladní vozy nad 3,5 tuny je povinná palubní jednotka OBU pro systém ViaPass, který účtuje mýto podle ujetých kilometrů.

Pozor na nízkoemisní zóny (LEZ), které platí v Bruselu, Antverpách a Gentu. Bez registrace ekologické třídy vozidla hrozí pokuta v řádu stovek eur. Registraci zvládnete online před cestou.

Na co si dát pozor při platbě

V Belgii platíte mýto jen za tunel Liefkenshoek v Antverpách. Cena závisí na výšce auta a způsobu platby. Lze platit hotově, kartou nebo přes Teletol.

Kategorie vozidlaHotovostPlatební kartaTeletol
Osobní vozidla (<3 m)€7€5,60€4
Nákladní vozidla (≥3 m, den)€22€19,90€16

Pokud tunelem projíždíte častěji, Teletol se vyplatí. Po registraci složíte vratnou zálohu a platby probíhají automaticky. Doklad o platbě si raději uložte – při kontrole jej mohou chtít vidět.

Vyhněte se průjezdu bez zaplacení. Pokuty za neuhrazené mýto nebo dopravní přestupky jsou v Belgii vysoké a vymáhají se i na zahraničních řidičích.

Aktuální změny v roce 2025

Od roku 2025 zůstává dálniční síť v Belgii bez poplatku pro osobní vozidla, ale úřady teď víc hlídají emisní zóny. Kamery automaticky kontrolují registrační značky a emisní třídu auta.

Mění se také pravidla pro pokuty za dopravní přestupky. Překročení rychlosti o víc než 20 km/h mimo obec může vyjít zhruba na €150. Jízda na červenou nebo používání mobilu za volantem? To už je přes €170. Pokuty často přijdou poštou i do zahraničí, což umí překvapit.

Pro nákladní dopravu se rozšířila síť úseků sledovaných systémem ViaPass. Je dobré pravidelně aktualizovat software palubní jednotky, jinak hrozí zbytečné problémy s výpočtem mýtného.

Dálniční známky:

Podobné články

Back to top button