Recenze webů

Fruugo.cz recenze e-shopu a zkušenosti – Je to podvod?

Recenze e-shopu Fruugo

Fruugo.cz je česká větev společnosti a webu, na kterém lze najít a (snad i) koupit oblečení a doplňky, hračky, elektroniku, knihy, hry, nářadí nebo bytové doplňky a nábytek.

V této recenzi se podíváme, jaké mají s e-shopem Fruugo zkušenosti zákazníci, jak vlastně celý koncept funguje, no a jestli bychom mohli s klidným svědomím nákup doporučit, nebo byste se měli obchodu raději obloukem vyhnout. Vzhledem k nadpisu recenze je vám asi jasné, že Fruugo nemá nejlepší reputaci, a jestli to je, nebo není podvod, zajímá poměrně hodně zákazníků, kteří již nakoupili, nebo se k nákupu chystají.

Jak vlastně Fruugo funguje? A jde o podvod?

Fruugo funguje jako takové nákupní tržiště. Jde o místo, kde mohou různé další obchody nabízet své produkty a prodávat je na jednom místě. Tedy asi jako když majitel pozemku farmářského trhu nechá na pozemku různé stánkaře prodávat různé zboží.

Na tomto není vlastně nic podivného a na podobném nebo vlastně i stejném principu fungují třeba české Heureka, MALL.cz, a do jisté míry i Alza.cz (tedy většinu, nebo třeba jen některé, nabízené produkty nedodává firma sama, ale až partnerský obchod). Ze zahraničních takto funguje třeba Amazon nebo AliExpress. Prostě nic nového pod sluncem.  

Jen proto, že jde o ověřený postup, kterým řada prodejců obchází nutnost sama balit a dodávat zboží, a stará se hlavně o technické zázemí a propagaci produktů, to ovšem neznamená, že nejde o podvod.

Z pohledu tohoto e-shopového tržiště je potřeba vyřešit několik věcí, které ovšem Fruugo vyřešené nemá, a ze kterých pak pramení problémy, se kterými se zákazníci setkávají:

(Ne)transparentnost toho, že jde o internetové tržiště

Když nakupujete na Fruugo.cz, tak to působí, že si zboží objednáváte přímo od tohoto obchodu, Není tomu ale tak. Objednávku sice dokončíte na Fruugo, ale ve skutečnosti je jen přeposlána do obchodu, který se o dodání zboží má dále postarat.

A to je problém. Zákazníci by měli vědět, s kým uzavírají nákupní smlouvu a kde se daný koncový obchod nachází. Pokud je někde v Karibiku nebo Asii, budeme se složitě domáhat našich práv nebo třeba vrácení peněz. Na společnosti sídlící mimo EU je prostě naše právo krátké a nelze se ničeho opravdu domoci.

A Fruugo o tomto prostě nedává nijak vědět a vše si musíme spíše tak nějak domyslet. Je pravda, že když si produkty rozklikneme, tak v popisku vidíme název společnosti, která jej prodává a můžeme si i rozkliknout informace. Tyto informace jsou ovšem velmi strohé, a navíc pokud je nehledáme, tak je opravdu nenajdeme. Až na tuto velmi zahrabanou informaci v posledním řádku popisku produktu prostě není nikde vidět, že bychom nenakupovali přímo na Fruugo.

Proti tomu již zmíněné české internetové obchody jako Heureka, MALL.cz nebo Alza, jsou v tomto velmi transparentní a spolupracují s českými obchody, u kterých můžeme bez problémů zboží reklamovat nebo dělat cokoliv, co spadá pod ochranu spotřebitele, tedy nás.

Špatná kontrola kvality partnerských internetových obchodů

Vše by asi šlo tak nějak prominout, kdyby partnerské obchody, ze kterých si skutečně objednáváme zboží, fungovaly dobře a problémy aktivně řešily. Chyba se stane, a jakýkoliv zádrhel od výroby po dodávku může způsobit pro zákazníka nepříjemnost. Sice by všichni rádi, aby bylo vše perfektní ve 100 % případů, ale to není realistické.

Je pak ale velký rozdíl, když už se nějaký problém stane, jestli se máme na koho obrátit, kam zavolat nebo kde snadno věc reklamovat či si nechat vrátit peníze, nebo jestli vše vypadá pomalu jako záměrný pokus o to dodat něco jiného či ve špatné kvalitě, kdy se navíc ani nemáme, jak dovolat svým právům, na které už jsme dnes tak zvyklí.

No a asi tedy není tak překvapivé, že Fruugo si kvalitu partnerských obchodů zrovna nehlídá, a pomalu to spíše minimálně podle zkušeností zákazníků vypadá, že své produkty může na webu nabízet snad každý, kdo vyplní formulář.

A toto není v pořádku. Za výsledek prostě nese stejně zodpovědnost Fruugo. A dali bychom ruku do ohně za to, že jakékoliv podobně závažné problémy by u partnerských obchodů na Heurece, Alze nebo MALL.cz znamenaly okamžité vyřazení daného partnera za nabídky a vyrovnání přímo danou společností, abychom byli spokojeni.

Design, vzhled a použitelnost stránek Fruugo.cz

Samotný návrh a design webu jsou na relativně průměrné úrovni. Na domovské stránce není na první pohled poznat, jestli jde o blog nebo obchod, a pro nabídku alespoň nějakých produktů je potřeba sjet na stránce níže. Jinak to vypadá, že jde třeba o kategorie internetového magazínu. To zase tolik nevadí a jde si zvyknout. A je to rozhodně lepší, než třeba e-shop Frilla.cz, který jsme recenzovali zde.

Ve zboží můžeme filtrovat (přestože filtrů je někdy skoro až zbytečně moc, nebo i vyhledávat podle názvu. Ano, je to standard, ale znovu vás odkážeme na recenzi Frilla.cz, který ani takto základní možnosti vyhledávání nebo filtrace nenabízí. Proto i na Fruugo chválíme, co jde.

Ach ty strojové (nebo žádné) překlady

Problém přichází celkem rychle, kdy je vidět, že překlady filtrace jsou ve velmi tristním stavu. Obrázek s filtry si rozklikněte níže. Otevře se na nové kartě internetového prohlížeče:

Filtrace na Fruugo.cz

Různé znaky jsou špatně, a i samotné kategorie nejsou přeloženy vůbec.

Je to prostě funkce toho, že Fruugo působí (k červnu 2023) v těchto zemích:

Austrálie, Bahrajn, Belgie, Dánsko, Egypt, Filipíny, Finsko, Francie, Indie, Irsko, Itálie, Izrael, Japonsko, Jihoafrická republika, Jižní Korea, Kanada, Katar, Lucembursko, Malajsie, Maďarsko, Nizozemsko, Norsko, Nový Zéland, Německo, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Rumunsko, Saúdská Arábie, Singapur, Slovensko, Spojené arabské emiráty, Spojené království, Spojené státy, Turecko, Česko, Čína, Řecko, Španělsko, Švédsko a Švýcarsko

A překlady (pokud vůbec jsou) jsou zjevně naprosto automatizované a strojové. Někdy nedávají smysl, jindy jsou kategorie ponechány prostě v angličtině.

Co se týče kategorií, asi jde přimhouřit oko, ale vyloženě nesmyslné překlady je vidět i v nabídce produktů (zde je i vidět chybu v obrázku, ale to už je drobnost):

Příklady produktů na Fruugo

Slovo „Uložit“ pod cenou zboží bylo zjevně původně anglické „Save“, které sice opravdu mimo jiné znamená „uložit“, ale v tomto případě jde o význam „ušetřit“ nebo v tomto případě „ušetříte“. Stroj ale bez kontextu takto překládat neumí a je bohužel vidět, že se na web nikdy pořádně nepodíval žádný Čech, který by tyto zjevné kiksy v překladech opravil.

A znovu, chyba se stane. Že sem tam není u produktů obrázek, jde prominout. Ale takto amatérský web, to je ostuda. Zvlášť u společnosti, která se chlubí tím, kde všude působí.

Stránky jednotlivých produktů

Nijak lepší situace není situace na stránkách produktů, třeba příklad zde na obrázku:

Stránka produktu na Fruugo.cz

Zde je z nějakého důvodu dokonce i správně přeloženo ono „Ušetříte“. Asi si strojový překlad vybral zrovna tu správnou variantu, nebo se nikdo pořádně nepodíval na domovskou stránku se špatnými překlady.

Tak či onak zde stále vidíme různě vypadlé znaky, kde bude na vině asi špatné kódování při převodu webu do české lokalizace. Znovu jde o celkem banální problém, na který se jen prostě nikdo pořádně nepodíval.

Samotný popis zboží je dost tragický (i když za to asi může spíše samotný obchod, který zboží přes Fruugo nabízí). No a ve spodní pravé části popsané „Prodal(a):“ je pak možné si i rozkliknout daný obchod, který toto zboží prodává, a asi není podle názvu společnosti překvapivé, že jde o čínskou firmu, u které bude problém se domáhat vrácení peněz nebo jakékoliv reklamace.

Při náhodném proklikání desítek produktů všech možných kategorií jsme nezaznamenali, že by je nabízely jiné než čínské společnosti. A na objednávání z Číny není nutně nic špatného. Ostatně funguje takto třeba již zmíněný AliExpress, který je principiálně také internetovým tržištěm.

Pokud ale objednáváme z relativně neověřených zdrojů na Fruugo, který je často označován za podvod, je to důvod k velké opatrnosti a obezřetnosti. Šance na to, že produkty začne nabízet nějaká podvodná firma, která se tváří seriózně, se výrazně navyšuje.

Možnosti zaplacení a dodání po objednán z obchodu Fruugo

Co se zaplacení týče, je to celkem jednoduché. Zaplatit lze kartou nebo přes PayPal. Tedy ani ne na dobírku (což je samo o sobě docela podezřelé). Když tedy zaplatíme, je potřeba doufat, že něco přijde, a že to, co přijde, je alespoň to, co jsme si objednali.

U možnosti dopravy si pro jistotu nejde zvolit vůbec nic. Cena dopravy se nějakým způsobem vypočítává podle zboží vloženého do košíku. V nějakých případech i navýšení počtu stejného produktu zvedne cenu doručení, jindy ne. Kdo a jak vám ale balík doručí, to je otázka.

Celkově je ale cena doručení velmi vysoká, a hlavně pak ve srovnání s konkurenčními obchody, které také dováží z Číny. Cena za doručení i prkotin je obvykle tak nízká, že si tyto prkotiny klidně objednáme. Cena za doručení na Fruugo není ve srovnání s konkurencí nijak přehnaná, ale hlavně u dražších věcí pak může nabobtnat celkem zbytečně vysoko:

Cena poštovného

Fruugo a doba dodání zboží

Fruugo na svém webu uvádí, že v případě mezinárodního doručení (což je v praxi takřka 100 % případů), trvá doručení 5 až 14 dnů od odeslání. Otázka je pak, kdy (a jestli) bude zboží vůbec vyexpedováno a jestli jen naše peníze někam nezahučely, ale nic nikdy nepřijde.

Neznamená to rozhodně, že nikdy nic nepřijde. Někteří zákazníci si celý nákup pochvalují, ale toto riziko bohužel hrozí, a v praxi se pak není kam obrátit a žádat o pomoc/peníze, případně je potřeba reklamovat odesláním na vlastní náklady.

Zkušenosti a hodnocení zákazníků s nákupem na Fruugo

Dopátrat se nějakého poměru spokojených a nespokojených zákazníků není úplně možné, ale stačí zapátrat prakticky kdekoliv, a je vidět, že spousta lidí má velmi špatné zkušenosti.

Pokud se podíváme na hodnocení ze zahraničního reviews.io, najdeme průměrné hodnocení 2,3 z 5 z více než 1100 hodnocení (k červnu 2023). Samotnou službu pak pozitivně hodnotí jen 32 % zákazníků.

O moc lepší nejsou ani recenze u nás a jakékoliv fórum nebo agregátor recenzí ukazuje v zásadě podobné hlavně negativní zkušenosti.

Nejčastější stížnosti jsou pak:

  • zásilka nedorazila
  • zásilka nepřišla kompletní
  • bylo doručeno jiné zboží
  • zboží neodpovídalo popisu ani předpokládané kvalitě 
  • zboží mělo špatné
  • nešlo reklamovat nebo žádat o peníze
  • dlouhá doba doručení
  • fotky produktů jsou ilustrativní a zboží v reálu neodpovídá
  • velikosti oblečení je menší než u nás
  • není možné kontaktovat přímo Fruugo, ale pouze partnerský obchod
  • bylo nutné doručení řešit s celním úřadem (dokládání dokumentů atp.)

Je pravda, že spokojení zákazníci zase tak často netráví čas chválou internetového obchodu, ze kterého si objednali hračku pro domácího mazlíčka, takže převážně negativní recenze nemusí nutně odrážet realitu.

Někteří si pak nákup pochvalují, a to od komunikaci, sledování objednávky i doručení. Problém je ale v tom, že prostě vše závisí na tom, jaký partnerský obchod ve výsledku zboží doručuje, Může jít o zcela solidního prodejce, který opravdu dbá na svoji reputaci.

A nebo také může jít o podvodníky, kteří shrábnou peníze a přestěhují se jinam, a náš zákon na ně z logiky věci nedosáhne.

Všeho všudy se vám může poštěstit a zboží přijde v pořádku a takové, jaké jste chtěli. Ale obecně jde prostě o zbytečný risk.

Co na Fruugo říká Česká obchodní inspekce (ČOI)?

Česká obchodní inspekce udržuje seznam rizikových e-shopů i s důvody, proč se tyto obchody na seznam dostaly. V současné chvíli zde najdete kolem 1100 internetových obchodů. To v globálním měřítku skutečně není mnoho. Obecně tak lze počítat s tím, že pokud se na tomto seznamu daný obchod nachází, jde o skutečně problémový obchod.

Pokud se na tomto seznamu nenachází, což je příklad i Fruugo.cz, může to znamenat, že ještě prostě není v hledáčku České obchodní inspekce, nebo že zatím nejsou provinění zas tak závažná.

Tak či onak Fruugo na seznamu ČOI není.

Fruugo – kontaktní informace

Právě kontakt na Fruugo je jedním z opravdu největších neduhů obchodu. Ono totiž žádný kontakt ani nenajdeme. Na webu není žádné číslo, kam zavolat, nebo e-mail, kam napsat.

Komunikovat lze jen přes formulář, který je potřeba si vyklikat podle toho, co zrovna řešíme. Jestli jde o objednávku, chybu v platbě nebo cokoliv, vše je potřeba řešit jen a pouze přes formulář na webu.

Celkové zhodnocení e-shopu Fruugo.cz

Fruugo.cz je rozhodně obchod, kterému byste se měli vyhnout. Přestože má své spokojené zákazníky, nejde vlastně ani tak o obchod, jako internetové tržiště. Vaše spokojenost je tak dána obchody, kterým musíme prostě věřit, a se kterými se nám bude složitě vykomunikovávat cokoliv, od reklamace po vrácení zboží.

I když nejde nutně v principu o podvod, jde o riziko, které je dnes prostě nesmyslné podstupovat, zvlášť když dnes lze objednávat z mnoha jiných ověřených internetových tržišť.

Fruugo.cz
  • Design české verze webu
  • Nabídka zboží
  • Důvěryhodnost a transparentnost
1.5

Celkové zhodnocení Fruugo.cz

Fruugo.cz je internetové tržiště (tedy ne e-shop jako takový), který ale o tomto vztahu s partnerskými obchody nedává prakticky nijak vědět. Kvalita služeb je zcela závislá na obchodě, který bude zboží dodávat.

Fruugo ovšem kvalitu těchto obchodů moc nehlídá a vzhledem k tomu, že jde prakticky vždy o čínské obchody, budeme velmi složitě zboží reklamovat nebo žádat o vrácení peněz.

Všeho všudy je nákup na Fruugo zbytečně rizikový a je lepší si vybrat nějaký jiný obchod.

Odesílám
Vaše hodnocení
2.5 (2 hodnocení)

Podobné články

Back to top button