10 tipů, jak se nezbláznit z home-office
Home-office je sen snad každého z nás. Když už se nám ale poštěstí a opravdu se na něj dostaneme, může se nám stát, že ztratíme veškerý režim a kariéra se nám začne bortit. Jak tomu předejít? Tady je našich 10 tipů, jak se nezbláznit z home-office:
📝Obsah
1) Dejte si denní počet odpracovaných hodin
Pokud se vám nedaří pracovat 8 hodin každý den, hlídejte si alespoň denní průměr. Hlavně se snažte nepracovat ani málo, ale ani moc.
Dlouhá pracovní doba může působit produktivně, ale je tomu spíše naopak. Dostatek odpočinku zvyšuje produktivitu, dlouhé hodiny práce vás naopak spíše zpomalí.
2) Nenechte si diktovat rutinu, když nemusíte
Máte možná pocit, že abyste neztratili disciplínu, měli byste si nastavit přesnou rutinu, ideálně stejnou, jako v zaměstnání. A pro někoho to opravdu je ideální cesta. Jiní ale potřebují naopak flexibilitu, jeden den pracovat 4 hodiny a druhý 10, někdy dopoledne, někdy odpoledne.
Co nejvíce vyhovuje vám zjistíte nejlépe metodou pokus-omyl. Ze začátku vám možná bude dělat problémy se k práci dostat, časem si ale najdete systém. A bude vám mnohem lépe než v nakázané rutině, která vám možná vůbec nesedí.
3) Ráno se převlékněte a upravte
Když se ráno upravíte, vyčistíte si zuby, převléknete se z pyžama a uděláte si čaj nebo kávu, mnohem snáze se probudíte. Dejte si čas na probuzení a zapněte si produktivní náladu hezkým oblečením. Máte na to teď přece spoustu času, když nemusíte nikam jezdit!
4) Začínejte svá rána produktivně
Po snídani se hlavně nenechte stáhnout do spirály prokrastinace. Bezpodmínečně si ihned sedněte k práci, i kdyby jen k sepsání to-do listu. Když se budete soustředit hned od rána, spíše se udržíte v produktivním myšlení po celý den.
5) Dávejte si pauzy
Pracovat bez přestávky je čirý nesmysl. Ano, za těch deset minut, co strávíte mazlením domácího mazlíčka, protažením se nebo chatováním s přáteli, byste mohli udělat kus práce a možná skončit o chvíli dříve. Ale jak se vám bude pracovat?
Hodinu od hodiny hůř. Po čtvrté hodině už to nejspíš ani nepůjde. Dávejte si přestávky. Alespoň jednou za hodinu a půl.
6) Odpovídejte na zprávy v jeden daný čas
Naplánujte si, kdy budete odpovídat na zprávy, ať už jde o e-mail, SMS nebo pracovní chat. Nepřetržité kontrolování pošty vás bude velmi zpomalovat v práci a rozptylovat vás.
7) Vymezte si čistě pracovní místo
Je potřeba najít si místo, kde budete čistě a jen pracovat. I kdyby to měl být jen psací stůl. Ideální je samozřejmě předělat celou jednu místnost na kancelář. Váš mozek si zapamatuje, že se na daném místě jen pracuje a už tím, že tam půjdete se přepnete do pracovního režimu. Podvědomě, bez námahy.
8) Zařiďte si klid
Na pracovním místě byste měli mít klid. Pracujte, když jsou děti ve škole, domácích mazlíčků si na svém pracovním místě moc nevšímejte. Dvakrát se zkusí přijít mazlit a potom pochopí, že když jste na tomhle místě, mazlit je nebudete.
9) Udělejte si pohodlí – ale ne moc
Zařiďte si své pracovní místo pohodlně, ať je vám při práci dobře. Nepřehánějte to ale, ať si neasociujete kancelář s místem odpočinku! To by mohlo na vaší produktivitě zanechat následky.
10) Nepracujte více než 40 hodin týdně
Je velmi snadné nechat se strhnout požadavky klientů a nadřízených, když nemáte pevně danou pracovní dobu. Hlídejte si, abyste nepracovali přes 40 hodin týdně. Když se to stane, prostě přestaňte odpovídat na pracovní emaily – ony do rána vydrží, vážně. Nejste na home-office od toho, abyste byli dostupní 24/7.
Doufáme, že vám tyto typy pomůžou na home-office si zvyknete co nejrychleji. Buďte na sebe přísní, ale zároveň milí, hlavně si nic nevyčítejte a berte přizpůsobování se novému režimu jako proces – protože to proces je, a vůbec ne snadný!