Novinky a aktualityRecenze filmů

Halloween II (1981) – recenze filmu

Po fenomenálním úspěchu prvního Halloweenu musel prakticky zákonitě přijít sequel. John Carpenter, režisér prvního hitu, ovšem dvojku jenom napsal, ale na režisérskou stolici usedl Rick Rosenthal. Dodnes je dvojka stále poměrně ucházejícím pokračováním, ovšem i dnes takřka perfektní jedničce nesahá stejně jako každé další pokračování ani po kotníky.

Dvojka pokračuje přesně tam, kde jednička skončila a odehraje se ještě té samé noci. Vraždění Michaela Myerse tedy pokračuje, i když jak zákony pokračování praví, všeho je o něco víc, takže dostaneme větší haldu mrtvol zabitých brutálnějším a krvavějším způsobem. Na druhou stranu méně je někdy více.

Halloween 2 se snaží jedničku neúspěšně napodobovat

Minimalistická jednička, ve které jde o velmi jednoduchoučký příběh, byla perfektní právě z důvodů, že jsme prakticky nic nevěděli o motivacích Michaela Myerse, proč dělá, co dělá, a vlastně jsme nedostali ani žádnou obrovskou hromadu mrtvol. Celá jednička naprosto pečlivě budovala napětí a jistou auru zla, ať už šlo o projíždějící auto nebo podivného člověka v masce. V rukou jiných režisérů by se tohle všechno rozpadlo, ale naštěstí John Carpenter dokázal všechny dílky mistrovsky poskládat a vytvořil nesmrtelnou klasiku, která bude děsit i za dalších několik dekád.

Dvojka se snaží jít ve šlépějích jedničky, ale je bohužel vidět, že jakmile takto jednoduchý příběh uchopí někdo, kdo prostě neumí napětí vyvolat tak perfektně, tak vše začne skřípat. Právě dlouhé záběry a snaha o podobný styl, se vyplatila jen napůl. Dostane se nám skvělých i nudných pasáží, a obecně celý film trochu trpí nevyváženým tempem, kdy i celkem střídmých 90 minut působí vlastně mnohem déle, než třeba úplně stejně dlouhá jednička.

Halloween 2

Halloween II se bohužel snaží také vysvětlovat

Právě to, že jsme Michaelovi Myersovi neviděli do hlavy, ale byl to prostě jenom zabiják, který šel brutálně zavraždit pár teenagerů, byla obrovská síla. Rouška tajemství a to, že nevíme, dodávají záporákům sílu, jak zase a znovu ukazuje například Joker v Batmanovi.

Halloween II se bohužel snaží tuto roušku malinko zvednout a dostáváme tak jakési vysvětlení toho, proč je Michael Myers takový, jaký je, stejně jako proč jde právě po Laurie, kterou znovu ztvárnila Jamie Lee Curtis. Škoda, že toto tvůrci nenechali být a jen se nepokračovalo v jedné opravdu ošklivé noci, bez vysvětlování, která zpětně spíše zážitek kazí, než že by zásadněji rozšiřovala příběh.

Halloween II je dobrý, jen tu je ta jednička…

I přes slova kritiky není Halloween II špatným filmem. V zásadě se jedná o velmi povedené pokračování, které se ale vždy bude kvůli podobnému stylu srovnávat s jedničkou, která ale kvalitativně vyhrává na plné čáře.

V rámci Halloweenské série se ale jedná o velký nadprůměr, který trpí hlavně tím, že se až moc snažil napodobit mistrovskému stylu předchůdce, což byl předem prohraný boj.

Halloween II (1981) – Trailer

Halloween II