Novinky a aktualityRecenze her

Final Fantasy X HD Remaster – recenze hry

Může i dnes obstát hra z roku 2001, která původně vyšla na stařičkém PlayStation 2? Kdo sescrolloval až k závěrečnému hodnocení, tak tomu to je jasné. Final Fantasy X nejenom že prošel zkouškou času, ale mnohé hry by se mohly učit, jak správně vystavět příběh a jak i přes množství postav v příběhu každé věnovat prostor a i z původně nesympatických postav vykřesat hrdiny, o které nechceme přijít.

Příběh je přitom vlastně dost prostý – hlavní hrdina Tidus (mimochodem jedna z oněch původně nesympatických postav) je obrovským zlosynem odkatapultován 1000 let do budoucnosti (nebudu spoilerovat, jak to vlastně bylo), kde musí pomoci onoho zlosyna porazit, což jde jedním jediným způsobem (nebo ne?), tady vyrazit spolu s dalšími hrdiny na dlouhou předlouhou cestu.

Final Fantasy X je přeborníkem zvratů i emocí

Samozřejmě se v příběhu dozvíme spoustu dalších věcí, zažijeme pár zvratů i vyložených emočních bomb, a vše není jen o tom dojít z místa A do místa Z a cestou se zastavit u pár savepointů a uložit si hru.

Každá lokace přinese nějaký nový impuls, novou funkcionalitu nebo možnost, jak postavy ovládat nebo jim vylepšovat zbraně a brnění. Tu přijde do party nový hrdina, tu dostaneme nového Aeona k seslání. Prostě pořád tu máme nové věci, které jsou na nás sypány v rozumném tempu, abychom se jednak necítili přehlceni, ale také aby nebylo všechno pořád stejné.

Stejně tak je to i s vyprávěním příběhu. Všude se něco děje a každá lokace má v příběhu své místo. Někdy se příběh posune o opravdu velký kus dál, jindy se dozvíme něco o fungování světa, ve kterém se FFX odehrává. Tady opravdu záleží na tom, jestli vás ony informace navíc zajímají, protože jestli ne, tak se budete některými částmi prokousávat asi lehce hůř.

Final Fantasy X

Bojový systém je nenáročný ale krásně vybalancovaný

Bojový systém funguje vlastně dost prostě. Postavy mají svůj tah a vy si můžete všechno pohodlně promyslet a zvolit, co chcete udělat. Nikdo na vás nespěchá a času máte, kolik jenom chcete. To na jednu stranu může vyvolávat pocit, že je všechno snadné, ale není to tak úplně pravda.

Každá postava v partě umí trochu něco jiného, jedna je rychlá, další umí léčit, další zase umí dávat velké rány, jiná zase ovládá černou magii. Každá postava má své místo a během hry byste měli vědět, k čemu každou použít. Souboje tak sice možná nejsou tak intenzivní, jako u real-time systémů, ale rozhodně to neznamená, že vám hra cokoliv věnuje zadarmo.

Hlavně od zhruba třetiny hry vyžadují souboje s bossy strategii a nejde je jen tak ukidlat kteroukoliv postavou zrovna chcete.

Právě tahový systém může působit zastarale, ale je to příjemné osvěžení, které ani v dnešní generaci akčních her nepůsobí vůbec špatně.

Grafika a animace i přes Remaster působí nepřirozeně

Na grafice jediné je vidět, že ani remaster na novější stroje holt nemůže spravit všechno. Animace a grafika obecně jsou uhlazenější, ale hlavně u vedlejších postav nejsou prakticky vytvořené obličeje a je to doslova pár pixelů. Stejně tak některé filmečky dnes už působí trochu staře, i když z nich akce nebo emoce pořád doslova stříkají všemi směry.

I přesto ale hra rozhodně nepůsobí jako nějaký důchodce, jen holt nejde zrovna o vrcholek technologických možností.

To všechno ale rádi odpustíme díky skvělému příběhu, propracovanému vývoji postav, systému soubojů i možnosti i hry strávit mnoho desítek nebo i stovek hodin, kdy je pořád co dělat. Hra má stále své místo a i ti, kdo Final Fantasy X nikdy neokusili, by rozhodně měli tomuto kousku dát šanci. I ve dnešní době je to skvělá hra, která vedle nejnovějších áčkových titulů stále působí svěže a má své místo v herní historii.

Final Fantasy X HD Remaster
  • Celkové hodnocení
4.5