Češi jako národ milovníků televize. Co u nás vede?

Máte pocit, že je televize už dávno mrtvé médium? Minimálně v Česku tomu tak není. Podle dat ATO společnosti Atmedia se Češi starší 4 let loni dívali na televizi průměrně 3 hodiny a 25 minut denně. Což je oproti roku 2019 jen o 1 minutu méně. Jak tedy vypadá sledování televize „na český způsob“?
Přestože se říká, že na televizi kouká čím dál méně lidí, průzkumy ukazují, že si toto médium svou sledovanost drží. Minimálně v naší republice. A ve srovnání s předchozími 10 lety dokonce mírně roste, i když na tom má značnou zásluhu nedávná pandemie.
📝Obsah
Rekordní sledovanost během covidu
Podle společnosti Atmedia byla rekordní sledovanost televize během let 2020 a 2021. Je to logické – s příchodem pandemie a neustálými lockdowny se lidé uchylovali k čemukoliv, co by jim zpestřilo dny plné stereotypu a šedi. Například v roce 2021 sledovali Češi televizi průměrně 3 hodiny a 43 minut denně.
Oproti zahraničním sousedům ale rozhodně nepatříme mezi největší „žrouty“ televizního obsahu. Na Slovensku a v Polsku se lidé na televizi koukají i déle než 4 hodiny, opodál v Maďarsku dokonce i 5 hodin.
Co Češi nejraději sledují
Asi vás nepřekvapí, že podle společnosti Atmedia trávíme v obýváku nejvíc času konzumováním filmů a seriálů, zábavných pořadů (např. talkshow či realityshow) a zpravodajství.
Kdo se na televizi kouká nejvíc? Občas sice slýcháme, jak rodiče či prarodiče vyčítají svým potomkům, aby před obrazovkou netrávili tolik času. Mladší diváci ale zdaleka nesledují televizi nejvíc. Naopak – ve sledování televize vedou Češi starší 35 let a značně se na tom podílí starší generace. Je to i logické, protože doma tráví povětšinou nejvíc času.
Napřič generacemi má vysoký podíl na sledovanosti v Česku sport. Dokonce takový, že ho sledují 4 z 5 z Čechů, kteří se na televizi dívají pravidelně. Obliba sledování sportu zároveň stoupá s rostoucím věkem. Sport si pustí 54 % diváků ve věku 25–34 let, diváků starších v rozmezí 55–64 let je ale víc – až 69 %.
TIP: Vaše stará televize už dosluhuje? Pokud si ji u vás doma užívá celá rodina, možná se vám vyplatí nová. A pokud narazíte na výhodnou akci, nemusí být ani televize na splátky špatný nápad. Ideální je, když se vám podaří využít nabídku bez úroků. Rozhodně si ale takový krok předem promyslete a ujistěte se, že televizi budete využívat déle, než ji budete splácet.
Češi si za sledování televize klidně připlatí
Z průzkumů společnosti Atmedia také vychází, že si 56 % Čechů platí různé televizní aplikace, přes které pak televizní programy sledují. Důvody jsou jednoduché: lidé chtějí mít možnost sledovat i ty stanice, které nemají v rámci pozemního vysílání, a zároveň si rádi pouštějí televizní pořady zpětně.
Pro Čechy je taky důležité, aby se na své pořady mohli dívat kdy chtějí a kde chtějí. Výhodou televizních aplikací totiž je, že jdou nainstalovat i na mobilní telefony či počítač a vysílají obraz ve vysoké kvalitě. V průměru za takové pohodlí Češi měsíčně utratí 386 korun.

Která televizní stanice je nejoblíbenější?
Každá televizní stanice má své publikum, které ji vyhledává víc než ostatní. Nejsledovanější televizní skupinou byla v divácké kategorii nad 15 let v roce 2022 Česká televize (31,74 %). Vyplývá to z údajů ČT a serveru Mediaguru.
Hned za Českou televizí se umístila Prima (26,9 %) a na třetím místě Nova (26,4 %). U konkrétních TV stanic, které má každá televizní skupina ve své nabídce, se ale pořadí liší a Česká televize by s některými kanály zaostávala oproti jiným a skončila by na druhém místě. Například ČT1 sledovalo v loňském roce 16,1 % diváků, zatímco TV Nova 18 %.
Ať už statistiky hovoří jakkoli, jisté je, že široké spektrum televizních kanálů na našem trhu si své diváky najde. A máme skutečně z čeho vybírat –z pozemních vysílačů totiž můžeme sledovat víc než 30 kanálů. Zatímco před deseti lety to byly pouze čtyři. Slušný skok, že?