WordPress

Jak (nejen) ve WordPressu používat rubriky a štítky/tagy

Pomalinku polehounku se dostáváme do fáze, kdy můžeme na naší WordPressové stránce vytvářet obsah. Web máme základně zabezpečený a máme optimalizované to nejdůležitější. Než se ale pustíme do psaní článků, tak je potřeba vymyslet, jakou strukturu bude náš web mít. A tuto strukturu navolíme rubrikami a štítky (anglicky tag), které se obojí starají o správné řazení článků a obsahu, a slouží také jako stránky s archivy.

Rubriky a štítky se přidávají na web velmi snadno, ale je obtížnější vymyslet, jakou přesně bude mít web strukturu a co všechno na něm vlastně chceme mít. Ideální je tak stav, kdy jednak něco vymyslíme, ale necháme si otevřená vrátka do budoucna, kdy bychom mohli chtít něco upravit, přesunout, smazat nebo vytvořit.

Podíváme se na to, jak rubriky a štítky fungují, jak s nimi zacházet, i jak se připravit na možné pozdější změny.

Rubriky a štítky – jaký je v nich rozdíl

Rubriky (také se někdy používá kategorie) jsou typicky to, co vidíte v menu každého webu. Je to základní a hlavní struktura webu a jak logicky rozřazujeme obsah. Rubriky jsou to, kam by se měl (alespoň teoreticky) vejít každý článek našeho webu. Pokud by náš web byla kniha, tak by rubriky byly jednotlivé kapitoly. Slouží jako poměrně široké rozdělení témat našich článků.

To, jak přesně rubriky nazvat, pak záleží na našem webu. Pokud by náš web byl třeba osobní blog, tak by rubriky mohly být třeba jídlo, cestování, hudba atp. Články mohou být zařazeny do více rubrik, a rubriky mohou mít i podrubriky, tedy ještě zúžený rozsah článků. Podle rubrik také vyhledávače jako Google nebo Seznam chápou strukturu našeho webu. Každý článek, který na web umístíme, také musí být v nějaké rubrice.

Štítky oproti tomu poměrně přesně zacilují na obsah daného článku. Jestli je článek v rubrice jídlo, tak by štítky mohly vypadat třeba jako salát, snídaně, špagety atp. Jsou to přesně mířená témata, která typicky nechceme mít přímo v rubrikách. Štítky fungují velmi podobně, jako hashtagy na sociálních sítích typu Twitter nebo Instagram (nebo Facebook, ale tam se moc nepoužívají). Štítky jsou volitelné a nemusíte je používat, když nechcete.

Kolik by mělo na webu být rubrik?

Pokud se bavíme o klasickém webu, tedy ne třeba rozsáhlém eshopu, tak je typický počet rubrik přibližně 5 až 10. Tyto rubriky by měly obsáhnout zacílení našeho webu, ale není špatný nápad vymyslet i nějakou jednu obecnější rubriku, do které se vejdou články, které nikam jinam zařadit nejdou. Uvidíte, že se tato obecná rubrika bude časem hodit.

Jestli máme nový web a ještě si nejsme stoprocentně jisti, jaké rubriky zvolit, nedělejte si s tím takovou hlavu. Vymyslete 3 a přidávejte postupně další podle typu obsahu, o kterém se vám nejlépe píše, a víte, že tento typ obsahu bude pravidelně přibývat.

Jak fungují rubriky a podrubriky

Každá rubrika může mít i své podrubriky. Pokud by rubrika byla Jídlo, podrubriky by mohly být Italské, Španělské, Řecké. V případě webu o bojových sportech by mohla být hlavní rubrika MMA, pod kterou by byly rubriky UFC a Oktagon.

Rubrika v sobě zobrazuje všechny články svých podrubrik, ale nemusí to tak být naopak. Pokud tedy píšeme třeba článek o tom, jak vařit špagety a zvolíme jako rubriku článku Italské, tak se článek objeví v podrubrice Italské, ale také v jeho nadrubrice Jídlo. Už se ale nebude zobrazovat v podrubrikách Španělské nebo Řecké. Pokud bychom jako rubriku tohoto článku zvolili Jídlo, tak by se nezobrazoval v žádné z podrubrik.

Jestli budete nebo nebudete používat podrubriky, je celkem na vás. Pokud budete psát o různých širších tématech dané rubriky, tak dává smysl tuto rubriku rozkouskovat na podrubriky. Obecně pro začátek doporučujeme vytvořit hlavní rubriky, které později rozkouskujte podle potřeby, než abyste vytvořilo spoustu rubrik a podrubrik, kdy se velmi snadno stane, že některé zůstanou zcela prázdné nebo v nich bude maximálně pár článků.

Jak vytvořit rubriky a štítky

Rubriku vytvoříme tak, že v administračním menu zvolíme Příspěvky > Rubriky. Tady vidíme všechny naše rubriky, ale také si vytvoříme rubriky nové, nebo smažeme/upravíme rubriky staré.

V Nastavení > Publikování je také potřeba zvolit výchozí rubriku, kam se budou ukládat nové články. Výchozí rubriku nejde smazat, takže když chcete smazat rubriku, ale je nastavena jako výchozí, tak je potřeba nejdříve toto nastavení změnit na jinou rubriku.

Podobně můžete vytvářet i štítky, jen tedy jsou v menu v Příspěvky > Štítky, ale je praktičtější je vytvářet přímo při tvorbě nového příspěvku, kde si jen napíšete seznam štítků daného článku, a nové štítky se vám automaticky vytvoří. Toto menu slouží hlavně pro editaci štítků a jejich případné mazání. Snadno také vidíte, kolik příspěvků se týká daného štítku, a pokud jde třeba pouze o 1 příspěvek, tak štítek z uživatelského hlediska nedává moc smysl, takže je lepší ho spíše smazat.

Zobrazování rubrik v URL – výhody a nevýhody

V Nastavení > Trvalé odkazy si můžete nastavit, jak budou vypadat adresy vašeho obsahu na webu. V některých případech, jako jsou eshopy, dává smysl i rubriky zobrazovat, protože se pak uživatel lépe vyzná, kde na webu je. Navíc se typicky nebudou stávat různé duplikace nebo kolize mezi články, když by nějaký rozdílný výrobek měl stejný název.

Co se ale týče blogu nebo magazínového webu, tak spíše doporučujeme jít moderní cestou, a rubriky nezobrazovat. Asi si všimnete, že na Expressinfo.cz rubriky v URL zobrazujeme, ale jde spíše o historické břímě. Dnes bychom nejraději zobrazovali v URL pouze název článku, ale pro vyhledávače je lepší zaběhlé URL neměnit, takže už to takto musí zůstat.

Zobrazení pouze jména článku v URL bez názvu rubriky má i další dlouhodobou výhodu. Rubriky můžete libovolně přejmenovávat a články mezi rubrikami přesouvat. Když se vám bude nějaká rubrika zdát zbytečná, snadno přesunete články do rubriky jiných, aniž by se jim změnila URL adresa. To je výhodné ze SEO hlediska, kdy se změny URL rozhodně nedoporučují (a proč situaci neměníme ani na Expressinfo.cz), takže v tomto případě vám odpadne starost a bude to fungovat velmi pěkně i dlouhodobě.

Také se ale snadno může stát, že na vašem webu bude jiný obsah, než jaký jste si na začátku vysnili. Namísto osobního blogu o cestování vás najednou bude bavit psát hlavně o filmech. Snadno pak starší obsah přesunete a staré nepoužívané rubriky smažete, aniž by to mělo negativní vliv na návštěvnost nebo jste museli přesměrovávat staré adresy na nové.

Všeho všudy mají kratší URL výhody pro čtenáře (lépe se jim pozná, na jaké stránce jsou), ze SEO hlediska (není to zas tak zásadní, ale modernejší je jít cestou jednoduchých URL) i z hlediska administrátorského (snadné přesuny článků, úprava/mazání rubrik atp.).

Další články ze série o WordPressu:

  1. Jak si vytvořit webové stránky – postup, rady i tipy
  2. Jak fungují webové stránky (HTML, CSS, JavaScript i PHP)
  3. Co je WordPress a proč na něm postavit web
  4. Jak ručně nainstalovat WordPress krok za krokem
  5. Co je WordPressový plugin a jak ho nainstalovat
  6. Základní nastavení WordPressu krok za krokem
  7. Jak pravidelně a zdarma zálohovat WordPress
  8. Základy optimalizace WordPressu – cachování a zrychlení načítání
  9. Optimalizujme obrázky na WordPressu a zrychleme tak celý web
  10. Jak na zabezpečení WordPress webu, abyste mohli klidně spát
  11. Jak (nejen) ve WordPressu používat rubriky a štítky/tagy
  12. Jak ve WordPressu vytvořit menu
  13. WordPress Stránka (Page) vs. Příspěvek (Post) – jaký je v nich rozdíl?
  14. Zrychlete WordPressový web za 10 minut

Podobné články

Back to top button